Annons

Så ska servisskolan bli del av mångfaldsarbetet

zoom 3500 nya medarbetare efterfrågas till Parks & Resorts nöjesparker inför sommaren. Foto: Pressbilder
3500 nya medarbetare efterfrågas till Parks & Resorts nöjesparker inför sommaren. Foto: Pressbilder
NYHETER. “Det viktigaste för oss är inte vad som står på ditt cv, utan din inställning till service och ditt engagemang", säger Alexandra Olsson, utbildningschef på Parks & Resorts.
Annons

Nu pågår den årliga rekryteringsprocessen där närmare 3500 nya medarbetare efterfrågas till Parks & Resorts nöjesparker runt om i landet inför sommarsäsongen 2024. I år finns extra stort behov att bemanna parkernas restauranger och matkiosker.

– När man får anställning hos oss har vi vår egen Akademi där vi utbildar inom både funktion men också service, värdskap och ledarskap, säger Alexandra Olsson, utbildningschef på Parks & Resorts.

Fyra dagars betald serviceutbildning

Sedan 2019 har Gröna Lund haft en egen restaurangskola, med undantag för ett uppehåll under pandemin. Syftet har varit att få in fler i branschen och samtidigt hjälpa personer som står långt från arbetsmarknaden.

– Restaurangskolan är pausad i år, men det är ett fantastiskt initiativ som vi hoppas kommer tillbaka i framtiden. Däremot har vi precis dragit igång vår servisskola, säger Alexandra Olsson.

Servisskolan är ett initiativ där Parks & Resorts erbjuder en betald fyra dagars serviceutbildning till personer utan tidigare erfarenhet av restaurangbranschen. Utbildningen drivs av egen restaurangpersonal och är inom ramen för Parks & Resorts Akademi.

– Vi kommer ta in 15-20 personer som får utbildning inom bland annat restaurangkunskap, service, vinkunskap och serveringsförfarande. I utbildningen ingår också en tvådagars praktisk del, där de bland annat får servera på en av våra restauranger.

Webbaserad rekryteringsprocess

För majoriteten av tjänsterna sker den första delen i ansökningsprocessen via ett webbaserat servicetest, där den som får högst poäng blir kallad till intervju. Testet ingår i Parks and Resorts mångfaldsarbete där man jobbar efter mottot “en park för alla”, vad gäller både gäster och medarbetare.

– Vi får in nästan 30 000 ansökningar inför varje sommar och med servicetestet har vi möjlighet att på ett effektivt sätt bearbeta alla ansökningarna. Vi har inte traditionella anställningsintervjuer, utan alla som går vidare från servicetesten blir kallade till våra gruppauditions.

I intervjuerna lägger rekryterarna stor vikt vid våra värdeord och har byggt våra frågor utifrån dessa för att hitta medarbetare som delar samma värderingar som oss.

– Gröna Lund är den enda parken som har ett skräckhus under sommartid, House of Nightmares, och även där blir man kallad till gruppaudition, säger Alexandra Olsson.