Annons

Så ska spat möta gästernas nya krav

zoom Söderköpings brunn var bland de första i landet med att ha ett spa
Söderköpings brunn var bland de första i landet med att ha ett spa
NYHETER. Ny takpool, varma källor och gemensam bastu. Så ska Söderköpings brunn locka gäster till sin spa-avdelning som nu byggs om för flera miljoner.
Annons

Söderköpings brunn var bland de första i landet med att ha ett spa – redan 1999 öppnade de.

– Vi var tidigt ute, men på 15 år har det hänt mycket i branschen och gästernas önskemål ser helt annorlunda ut. Vi har en kallvattentunna, bubbelpooler, bastu och relax, men i dag räcker inte det för att kalla sig ett spa och attrahera en publik. Nu känner vi att vi behöver utvecklas för att hänga med, säger Markus Höglund, hotelldirektör på Söderköpings brunn.

Spa-besökarna är mer pålästa och erfarna i dag, säger Markus Höglund. De gör i snitt två spa-besök om året. För att anpassa sig till deras behov kommer Söderköpings brunn att starta en omfattande ombyggnad av sin spa-avdelning.

Takpool uppdelad i olika sektioner

– Vi har tillsammans med arkitekten Leif Leandertz hittat rätt i en utbyggd anläggning. Bland annat kommer vi att ta hjälp av taket där det centrala är en takpool uppdelad i olika sektioner. Här blir det varma källor omgärdade av nya paviljonger som innehåller bastu, relax och ett motionsgym. Vi ska skapa en vilsam miljö där gästerna har utsikt över takåsarna i Söderköping.  

Gästerna vill i högre grad kunna gå runt bland flera olika spa-stationer. Därför ska det byggas varma och kalla källor inomhus där det också kommer att finnas plats för fotbad, ångbastu och en bubbelpool. De två befintliga bastubaden ska byggas om till ett gemensamt. Preliminär start för projektet är i september 2016 och förhoppningen är att det ska stå färdigt till våren 2017.

Kostnad på upp till 8 miljoner

Det är en rejäl satsning för Söderköpings brunn, kostnaden väntas landa på fem till åtta miljoner kronor.

– Vi har haft flera goda år och nu vill vi investera i vårt spa som vi tror mycket på. Det är viktigt att profilera sig och att ha en produkt som är attraktiv året runt. Vi har redan en bra sommarsäsong och nu kommer vi att täcka upp hela året. Jag hoppas också att satsningen kan skapa nya arbetstillfällen till hotellet och till Söderköping, säger Markus Höglund.

Har ni idéer om vidare satsningar?

– Om det här faller väl ut så blir det en kick framåt för en vidare expansion.