Annons

Så ska Svenska Brasserier satsa på hållbarhet

zoom Fanny Sturén blir Svenska Brasseriers första hållbarhetschef.
Fanny Sturén blir Svenska Brasseriers första hållbarhetschef.
KARRIÄR. Svenska Brasserier sätter målet högt: kedjan vill bli Nordens mest hållbara restaurangkoncern. Med hjälp av Fanny Sturén, kedjans första hållbarhetschef, ser det ut att bli verklighet.
Annons

Grattis till nya tjänsten, hur känns det?

 – Spännande och nervöst. Och … Det är förstås alltid lite tråkigt att komma tillbaka efter semestern, men den här gången är jag supertaggad.

Vilken kommer att bli din första arbetsuppgift?

 – Två saker: Definiera vad hållbarhet betyder för oss inom gruppen. Det är viktigt att vi har en gemensam definition av det här vida begreppet. Sedan vet jag att vi redan gör mycket inom det här området, nu vill jag få en överblick för att se var vi kan vässa oss ytterligare.

Vad gjorde du tidigare?

 – Jag har jobbat som projektledare på Svenska Brasseriers kontor i ett år. Jag är väldigt glad över att jag gjorde det här året, på så sätt kom jag in i verksamheten. Jag har också suttit i styrelsen i sju år. Innan dess utbildade jag mig i New York och jobbade även som inköpare av frukt och grönt.

Vad kommer du att kunna tillföra på din nya tjänst?

 – Jag är bra på att organisera och planera. Nu vill jag mobilisera de bra styrkorna och de talanger vi har inom organisationen.

Vilka utmaningar ser du med nya jobbet?

 – Min personliga utmaning är att sätta mig in i hållbarhetsrapportering och hur det ska utföras enligt regeringens nya krav. Den främsta utmaningen är att få med alla i gruppen på eventuella förändringar. Vi jobbar i en bransch med ont om tid och mycket stress, och små förändringar kan innebära en stress.

Du har studerat hållbarhet vad gäller livsmedel, berätta. 

 – Jag har studerat på The New School i New York, där programmet för Food Studies var relativt öppet vad gällde kurser man läste. Det tillsammans med de duktiga lärarna innebar att jag kunde bredda mitt perspektiv. Jag fick också tillfället att praktisera på flera fantastiska företag.  

Är detta en ny tjänst och vad kommer den att innebära?

 – Det är en helt ny tjänst för oss. Vi har växt så pass mycket nu, och gör redan mycket bra. Nu vill vi kommunicera detta och även sätta ett gemensamt mål. Vi vill bli ännu bättre med hjälp av bland annat hållbarhetsrapporten. Hållbarhet är en otroligt viktig och nödvändig fråga inom vår bransch!

Kommer du att jobba med hållbarhet över hela spannet, det vill säga vad gäller matsvinn, förnybar energi, skräpåtervinning och även personalfrågor?

– Ja, absolut. Hållbarhet är ett brett begrepp. Personalfrågor är viktigare än någonsin och jag ser fram emot att jobba tillsammans med vår nya personalchef inom det här området. Jag tror att jag kan lära mig mycket av henne.  

Berätta vad en ”hållbar restaurangupplevelse” innebär.

 – När gästen har en fantastisk kväll på krogen, kommer hem, googlar restaurangen och får veta att de jobbat hållbart på flera fronter.  Att man inte märker det som gäst, att det bara finns där. Vi vill att vårt avtryck på miljön ska vara så litet som möjligt och att personalen mår bra. Ulriksdals värdshus är ett bra exempel, där gästen kan blicka ut över åkern där maten på tallriken har odlats.  

Personalomsättning är ju ett känt problem i branschen. Kommer ni att kunna jobba med den delen också, och i så fall hur?

 – Ja, det är en jätteviktig fråga som vi ständigt jobbar med. Det är viktigt att jobba för att få tillbaka och öka yrkesstoltheten inom branschen.