Annons

Så skapas stora upplevelser med små medel

zoom Personlig service är a och o för att skapa en härlig hotellupplevelse,<br />
 anser hotellägarna Peter Andersson och Peter Skagmark. Foto: Lilla Hotellet i Nora
Personlig service är a och o för att skapa en härlig hotellupplevelse,
anser hotellägarna Peter Andersson och Peter Skagmark.
Foto: Lilla Hotellet i Nora
NYHETER. Fria förfriskningar, egen hotellbåt och ovanligt närvarande värdar. Lilla Hotellet i Nora vet hur man skapar en stor hotellupplevelse med små medel.
Annons

Med sina 14 rum lever Lilla Hotellet i Bergslagsidyllen Nora upp till sitt namn. Men för ägarparet Peter Andersson och Peter Skagmark är det viktigt att ge gästerna en stor upplevelse när det gäller service och värdskap.

– Vi går alltid runt bland gästerna vid frukosten för att fråga hur de har haft det, säger Peter Skagmark. Det gör att de känner sig sedda, vilket jag tror är jätteviktigt i dag. Du kan bo på ett femstjärnigt hotell men få en helt opersonlig upplevelse.

40 år i branschen

Han vet vad han pratar om – makarna har över 40 års samlad erfarenhet från resebranschen, Andersson från flyget och Skagmark från resebyråvärlden. Peter Andersson bodde på hotell fem dagar i veckan i 20 år.

– Vi vet vad vi själva uppskattar och tog med oss det när vi startade det här. Det kan vara allt från att det ska finnas en hylla att ställa necessären på till att det ska vara enkelt att få en kopp kaffe.

Fri frukt och bubbelvatten

Gästerna på Lilla Hotellet har fri tillgång till såväl kaffe som mineralvatten och frukt – en enkel gest som ger stor uppskattning. Bland faciliteterna finns även en hotellbåt.

– Vi har en liten roddbåt som gästerna kan låna om de vill åka ut och fiska eller bada. Det är väldigt uppskattat.

Peter och Peter tog över hotellet, som öppnade redan 1912, sommaren 2016.

– Vi hade tröttnat på våra jobb och ville ändra vår livsstil. I Stockholm satt vi två timmar i bilkö varje dag, nu kan vi ta båt till jobbet på två minuter.

Samarbeten för att skapa erbjudanden

Sedan paret tog över har de restaurerat och renoverat stora delar av hotellet. Dessutom har de inlett samarbeten med andra företag i kommunen, som restaurangen Bryggkrogen och Stadra Teater, för att kunna skapa attraktiva paketerbjudanden.

För andra året i rad är Lilla Hotellet nominerat till Bästa enskilda hotell i Sverige av Grand Travel Awards, tillsammans med stora hotell som Grand Hotel i Stockholm, Clarion Post i Göteborg och The Steam Hotel i Västerås.

– Det känns fantastiskt. I fjol tänkte vi att det var något helt otroligt som aldrig skulle hända igen. Men folk tycker uppenbarligen att vi gör något bra. Vi har också väldigt många återkommande gäster.

Vad har ni för framtidsplaner?

– I år ska vi måla om hotellets exteriör. Sedan finns det ständigt något rum som behöver restaureras eller fixas till. Vi ska också försöka hitta fler samarbetspartners för att kunna erbjuda fler paket, med till exempel spa- eller naturtema.

Ni är nyblivna medlemmar i Visita. Varför gick ni med?

– För att visa att vi står för schyssta villkor. Det finns massor av fördelar: paketresegarantin, försäkringarna och att man får koll på vad som händer i branschen. Det kostar mycket men det är värt det med tanke på vad man får.