Annons

Så vill Nordrest utvecklas med Dinners

zoom Dinners Arboga. Michael Bühring, vd Nordrest.
Dinners Arboga. Michael Bühring, vd Nordrest.
NYHETER. Restaurangkoncernen Nordrest går in som delägare av Dinners. Nya koncept, men inget namnbyte, utlovas när Besöksliv ringer upp.
Annons

– Vi har varit intresserade av Dinners i många år! Vi vill ha en bra mix av samarbetspartners, och Dinners är ett anrikt familjeföretag som kompletterar oss bra, säger Michael Bühring, vd på Nordrest.

Det var under april som restaurangkoncernen Nordrest förvärvade 51 procent av Dinners Restauranger – ett svenskt familjeföretag som driver restauranger längs med vägarna på fem orter i Sverige.

Bredare konceptmöjligheter

Målet för er är att höja kundupplevelsen, utveckla nya koncept och att växa med nya Dinners-restauranger. Berätta vad det innebär.

– Det första vi ska göra är att lära känna varandra, men vi börjar direkt med att fokusera på kundupplevelsen och ökad försäljning genom ökad tillgänglighet samt marknadsinsatser för att uppnå en bra sommar försäljningsmässigt. Vi tittar redan på nya restauranger längs med vägarna och vill hitta bredare konceptmöjligheter för att utveckla Dinners på ett bra sätt, säger han.

Hur går tankarna gällande nytt koncept?

– Vi har många spännande tankar om hur vi vill utveckla Dinners. Jag vill att gästerna ska stanna på Dinners på grund av ett lockande kunderbjudande, trevlig service och en välbehövlig paus, och inte för att det ligger längs med vägen och barnen hoppar av hunger i baksätet, säger Michael och fortsätter:

– Det är mer ett mind-set och sen om det går mot mer italienskt eller någonting annat, det får vi se. Men vi kommer att bredda utbudet, behålla delar utav klassisk husman och sedan lansera nya spännande koncept under året. Vi vill att Dinners blir det självklara valet oavsett om man reser eller är boende eller arbetande i området.

Samarbete över gränserna

Med trafiknära restauranger som Dinners får ni nu ett till ben att stå på i er verksamhet. Kan det underlätta för er gällande rekrytering och de utmaningarna som kan finns där?

– Ja, vi ser en stor fördel att vi är en stor koncern som kan samarbeta över gränserna. Vi har många säsongsbetonade verksamheter, till exempel i Sälen där vår personal exempelvis skulle kunna hoppa in och jobba på Dinners som i stället har mycket att göra under sommaren, säger han och tillägger:

– Vi ser fram emot att kunna erbjuda fler heltidsanställningar. Våra medarbetare kommer att få möjligheten att jobba inom flera olika segment, vilket känns bra, Nordrest blir en attraktivare arbetsgivare där våra medarbetare kan utvecklas internt och inom många olika typer utav restaurangverksamheter.

Ni utökar i ett läge av ekonomisk oro. Hur tänker du kring det?

– Vår affär bygger på att vi har många gäster. Vi arbetar ständigt med att utveckla ny starka koncept, det ökar kundupplevelsen och Nordrest har som strategi att ha en fortsatt stark tillväxt de närmaste åren.

Hur påverkar förvärvet ert varumärke?

– Ja, vårt varumärke syns kanske inte så ofta, men nu tar vi flera olika kliv för att synas på den kommersiella marknaden. En av våra nya restauranger inom samma segment som Dinners heter Taste by Nordrest, det är jättekul. Men! Vi kommer inte att ändra namnet på Dinners – det är ett väldigt bra och känt varumärke som vi vill behålla.