Annons

Sabis 150 år – Från köttbodar till miljardkoncern

zoom Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad Smådalarö Gård FOTO: Hannes Söderlund
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad Smådalarö Gård FOTO: Hannes Söderlund
NYHETER. Den största krisen i familjeföretagets 150-åriga historia ligger bakom dem. Nu står expansion överst på agendan. Besöksliv har träffat Sabissystrarna Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad.
Annons

Slagteriaktiebolaget i Stockholm, mer känt som Sabis, grundades i Stockholm 1874 som charkuteri med slakteri och försäljning via köttbodar runt om i huvudstaden. 1946 köpte Madeleine Brehmers och Caroline Cederblads farfar Eric Andersson företaget som sedan dess har stannat och vuxit i familjen Anderssons ägo. När systrarna tog över ledningen 2010 var deras pappa Claes Andersson styrelseordförande och ägde 100 procent av aktierna. Idag är ägandeskapet fördelat lika mellan pappa och döttrarna och Madeleine Brehmer är vd och Caroline Cederblad styrelseordförande.

– Vi har drivit företaget tillsammans i ansvariga roller i 14 år. Men vi har jobbat betydligt längre i företaget, säger Caroline Cederblad. Min första heltidsanställning var redan 1995. Sen pluggade jag några år och började jobba på Sabis igen runt 2000 och Madeleine började 2004.

”Folk frågar om vi är tvillingar”

Besöksliv träffar Caroline Cederblad och Madeleine Brehmer i Sabis nya restaurang Petite Sabis Svea Artilleri på Östermalm i Stockholm. Tanken är först att vi ska slå oss ner vid ett av restaurangborden, men systrarna tänker snabbt om.

– Vi pratar ganska högt så vi kommer nog att störa gästerna. Det är bäst att vi tar ett mötesrum i stället, säger Madeleine Brehmer.

Det var ett klokt beslut ska det visa sig. De pratar fort, skrattar ofta och ja, de är ganska högljudda. När Caroline Cederblad säger något tittar Madeleine Brehmer intresserat på henne, nickar instämmande och fortsätter sedan resonemanget. Och tvärtom. Det är uppenbart att de är samspelta och gillar varandra.

– Folk frågar ibland om vi är tvillingar, och det är vi ju inte. Men vi är väldigt tajta, säger Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad och fortsätter:

– Vår fina relation ligger till bas för vårt samarbete. Vi tycker om varandra och kommer bra överens. Vi har väldigt många likheter, men också många olikheter, vilket gör att det blir ett väldigt effektivt och roligt samarbete.

Madeleine Brehmer:

– Men det är viktigt att också poängtera att Sabis inte bara handlar om oss. Vi har en superbra företagsledning och jättebra ledningsgrupper i varje affärsområde.

Stora planer för Krusenberg Herrgård

Sabis, som alltså startade som charkuterifabrik för 150 år sedan, har idag vuxit till en miljardkoncern med tre affärsområden – livsmedelsbutiker, personalrestaurang och hotell. Efter att under pandemin ha upplevt företagets största kris någonsin har Sabis de senaste åren stärkt sin portfölj genom nyckeletableringar inom alla affärsområden. Livsmedelsbutikerna är dock fortfarande verksamhetens största tårtbit med knappt 60 procent av fjolårets omsättning. Störst tillväxt i fjol hade däremot affärsområdet personalrestauranger.

– Vi har breddat den verksamheten, det handlar inte längre bara om att servera lunch. Nu erbjuder vi receptionstjänster, lokalvård, kaffemaskiner, servicevärdar och liknande. Och det öppnar upp för nya möjligheter och synergier, säger Madeleine Brehmer.

Framåt är det inom affärsområdet hotell som Sabis största tillväxt ska ske.

– I procent har hotellen störst potential och här handlar det främst om att växa organiskt. Vi har stora planer för utbyggnader av Fågelbrohus, säger Caroline Cederblad och fortsätter:

– Men Krusenberg Herrgård är vårt största projekt de kommande åren. Vi ska fördubbla kapaciteten genom att öka antalet rum från 60 till drygt 130. Vi ska också bygga nya konferenslokaler, ett orangeri och ett spa. Bygglovet är klart, men vi har inte satt spaden i marken ännu. Vi hoppas kunna starta bygget i slutet av nästa år.

– Vår målsättning är att fördubbla omsättningen på våra tre hotell till runt en halv miljard kronor, säger Madeleine Brehmer.

Vilken är då hemligheten, hur överlever man som företag i 150 år? Caroline Cederblad och Madeleine Brehmer är både snabba och eniga i sitt svar: ”Var förnuftig med pengar”.

– Vi har inte mycket lån och vi har koll på vårt kassaflöde. Tar man hand om ekonomin blir man bedömd utifrån det och då är möjligheten större att det öppnas nya möjligheter, säger Madeleine Brehmer.

– Samtidigt måste man utvecklas, fortsätter hon. En organisation som inte utvecklas kommer de facto att dö. Det är en stor del i vårt dna att hela tiden utvecklas, men våra investeringar finansieras främst med egna medel.

Vad är ni mest stolta över just nu?

– Att Sabis har funnits i 150 år och att vi under detta jubileumsår är tillbaka efter pandemin starkare än någonsin. Vi investerar mer än vi gjort tidigare under ett enskilt år med egna medel. Och det är för mig ett jäkla härligt styrkebesked, säger Caroline Cederblad.

Vilken är Sabis vision framåt?

– Vi har en tydlig ambition som är att vi ska skapa attraktiva destinationer för mat och möten och vår långsiktiga vision är att vi ska vara Sveriges bästa kundupplevelser inom just mat och möten, säger Madeleine Brehmer.

Du kan även läsa ett större reportage om Sabis och dess historia i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!