Annons

”Säkrast att inte köra taxi över Öresund”

zoom Taxiförbundet varnar taxichaufförer för att trafikera Öresundsbron.
Taxiförbundet varnar taxichaufförer för att trafikera Öresundsbron.
NYHETER. Sedan Sverige började tillämpa id-kontroller från Danmark misstänker polisen att fler flyktingar tar taxi över Öresundsbron. Nu uppmanar Svenska Taxiförbundet sina förare att helt avstå från transporter över sundet.
Annons

”Polisens nya inriktning innebär att det enda hundraprocentigt säkra är att avstå från transporter över Öresund. Vid minsta osäkerhet angående passagerarnas rätt att komma in i Sverige bör taxiföraren alltid utnyttja möjligheten att tacka nej till körningen” skriver Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet i förbundets senaste nyhetsbrev.

Enligt Taxiförbundets beräkningar görs hundratals taxiresor över Öresundsbron varje dag. De flesta Malmöbolag har bilar på Kastrup för att köra resenärer över sundet.

– När det gäller polisens nya inriktning menar vi att det inte kan vara taxiförarnas sak att göra polisens jobb, säger Claudio Skubla till Besöksliv.

Två fall på kort tid

Polisen, å sin sida, lutar sig mot delar av utlänningslagen och menar att om man inte kontrollerar att passagerare har giltiga id-handlingar och viseringar så kan man anklagas för människosmuggling (vilket skulle kunna leda till åtal).

I söndags, den 10 januari, greps en taxichaufför misstänkt för människosmuggling. I bilen satt en asylsökande utan giltiga id-handlingar. Det är det andra fallet på kort tid. Ytterligare en dansk taxichaufför har gripits misstänkt för människosmuggling över Öresundsbron.

Kontrollerna ställer till det för alla taxiresor, eftersom varje resa blir dyrare om polisen stoppar alla bilar som kör över bron. Exakt hur många resenärer som berörs av detta, eller exakt hur detta slår mot taxinäringen, är svårt att säga eftersom taxibranschen är mycket fragmenterad.

Taxichauffören personligt ansvarig

Även om taxinäringen lyder under kollektivtrafiklagen finns en stor skillnad mellan en chaufför som kör buss och en taxichaufför. För en busschaufför är det själva transportbolaget som kan åka på böter eller vite medan det är den enskilda taxichauffören som ensam riskerar att anklagas för människosmuggling.

– Taxichaufförerna måste vara försiktiga för sin egen skull. Varje chaufför måste veta vem man har i bilen, annars kan man anklagas för människosmuggling, säger Anders Böcker på Taxiförbundets lokalkontor i Ängelholm.

Stora delar av det svenska näringslivet ställer sig mycket kritiska till att det blir allt svårare att ta sig över till den svenska sidan från Danmark. I en debattartikel i Svenska Dagbladet, undertecknad av bland andra Visitas vd Eva Östling, betonades hur viktigt det är med fungerande kommunikationer mellan Sverige och Danmark: ”Vi är beroende av att finnas i en öppen region där människor kan pendla fram och tillbaka och där Copenhagen Airport är helt avgörande för den globala mobilitet som krävs i södra Sverige”.