Annons

Scandic bäst på hållbarhet enligt svenskarna

zoom Mikaela Björkander, marknadschef Scandic Hotels. Foto: Karin Boo
Mikaela Björkander, marknadschef Scandic Hotels. Foto: Karin Boo
NYHETER. ”Starkt kvitto på att vårt miljöarbete är synligt och fortsätter att utvecklas”, enligt Mikaela Björkander, marknadschef Scandic Hotels.
Annons

För trettonde året i rad har Scandic utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke i hotellbranschen enligt Sustainable Brand Index, den största oberoende varumärkesstudien baserad på konsumentintervjuer i Europa.

Scandic har jobbat aktivt med hållbarhet sedan 1993 och det ligger numera i hotellkedjans DNA, menar Mikaela Björkander, marknadschef Scandic Hotels.

– Jag tror att man som konsument märker att vi gör det möjligt att kunna delta i arbetet framåt och att det är en av anledningarna till man upplever oss som ledande inom hållbarhet.  Och dagens gäster ställer krav, vilket vi välkomnar. Att vi tillsammans kan ta kliv mot en hållbarare värld tror vi är nyckeln för att lyckas, säger hon.

Hållbara tillval för gästen

Scandics gäster kan vara med och påverka exempelvis vatten- och energiförbrukning genom att välja om rummet ska städas varje dag under vistelsen och när det är dags att byta handdukar.

– Med över 17 miljoner hotellgäster som bodde på våra 271 hotell i Norden, Tyskland och Polen under 2022 är vi stora nog att göra skillnad. Vi vet att vi har kraften att inspirera en hel bransch, och vi kommer fortsätta bära ledartröjan, säger Mikaela Björkander.

Under 2022 öppnades pilothotellet Scandic Oceanhamnen i en ny stadsdel i Helsingborg. Hotellet har bland annat ett unikt trerörssystem för matavfall, toalett- bad, dusch och tvättvatten som transporteras direkt till stadsdelens nybyggda reningsverk.

Växtbaserad meny

Där används avfallet som råvara för att producera biogas och växtnäring. Menyn är till stor del växtbaserad och mycket av möblerna har producerats av helt återvunnet material.

– Till exempel är mattorna i korridorerna tillverkade av gamla fiskenät! Hotellet är ett bra exempel på att vi hela tiden vågar testa nytt. Vi kommer fortsätta vår resa för att skapa fler innovativa projekt i framtiden.

Men även befintliga hotell ska ha ett aktivt hållbarhetsarbete. Mikaela Björkander framhåller att medarbetare på hotellen runt om i landet arbetar för att erbjuda hållbara hotellupplevelser varje dag.

150 nya laddstolpar

Processen att återcertifiera de 89 hotellen som ingår i kedjan med miljömärkningen Svanens nya tuffare kriterier påbörjades också under 2022.

– Det innebär bland annat att hotellen ska minska det osorterade avfallet, öka andelen växtbaserad mat och minska energi- och vattenförbrukningen, säger Mikaela Björkander och fortsätter:

– För oss är det också viktigt att hela gästupplevelsen ska gå att göra så hållbar som möjligt, därför planerar vi till exempel att installera 150 nya laddstolpar under året för att fler ska kunna resa med elbil till oss.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete