Annons

Scandic: Flygande start på coworking-affär

zoom Foto: Scandic
Foto: Scandic
NYHETER. En månad efter att Scandic lanserade sitt coworkingerbjudande kan marknadschef Eva Lundström konstatera att efterfrågan varit stor. ”Sverige är den mest mogna marknaden i Norden när det gäller alternativa kontorslösningar”, säger hon.
Annons

Det är en månad sedan Scandic, som en av många hotellaktörer, gick ut med er nya affärsidé om coworkingconcept, hur har det gått?

– Det har varit en flygande start! Det har varit en bra efterfrågan på ett flertal hotell, och redan under lanseringsdagen sålde vi så kallade coworkingpass. Vi verkställde konceptet i samma stund som vi tryckte på lanseringsknappen, något vi kunde göra eftersom vi redan hade stora ytor och ett noggrant säkerhetsarbete på alla våra 270 hotell i Norden Tyskland och Polen.

Hur har efterfrågan sett ut i Sverige?

– Vi har sett en stark efterfrågan från norr till söder, och Sverige har visat sig vara den mest mogna marknaden i Norden. I Sverige rör det sig om 84 hotell, där många gäster redan har som vana att arbeta i hotellmiljö. Vi har sålt motsvarande drygt 24 000 coworking timmar, vilket vi är nöjda med.

– Extra kul är att mötesrum per timme, vilket är ett nytt och attraktivt erbjudande för de med kort planeringshorisont, har varit väldigt uppskattat bland våra gäster.

Vilket av era svenska hotell är populärast för coworking?

– Generellt sätt kan man säga att storstäderna runt om i Sverige ligger högt upp i listan. Men vi ser också att städer som Jönköping, Karlskrona och Skellefteå inte ligger långt efter. Coworking är inte bara ett storstadsfenomen.

Några särskilda branscher som är mer intresserade av att jobba i era lokaler?

– Vi ser gäster från olika branscher, men det är snarare kopplat till arbetsuppgift än en specifik bransch. Men för att nämna ett fåtal, så har vi haft allt ifrån arkitekter, jurister till start-ups som coworkar hos oss. Många av våra gäster har även under en lägre tid arbetat hemma.

Jag vet inte hur mycket ni får säga, man kan du säga någonting om hur dessa intäkter kan kompensera för tappet av logiintäkter?

– Alla intäkter är förstås relevanta i dessa tider, men coworkingkonceptet är inte tänkt att kompensera för tappet av logiintäkter. För oss handlar det om att affärsutveckla på de trender som vi ser i marknaden. Det stora värdet är snarare att vi skapar en möjlighet att locka nya gäster och målgrupper till Scandic.

 Är detta ett tillfälligt erbjudande eller kommer ni att fortsätta med coworking-affären även efter krisen är över?

– Vi hade coworking på ritbordet även innan pandemin. Erbjudandet är ett resultat av en trend, beteende och efterfrågan på marknaden som redan fanns, och timingen blev bra givet att så många på så kort tid hamnade i en situation där man behövde arbeta hemifrån. Vi kommer tillsammans med gäster och medarbetare utveckla konceptet.

Scandic har med sitt coworkingerbjudande sållat sig till andra aktörer, som till exempel Nordic Choice som i våras inledde ett samarbete med Respaces och hyrde ut hotellrum som kontor.

Är coworking en växande trend på lång sikt?

– Ja, coworkingtrenden har vuxit sig allt starkare i Norden till följd av en ökad digital utveckling, samtidigt som behovet för permanenta kontor minskar. Allt fler människor söker moderna kontorslösningar som är en fördel för både arbetsgivare och arbetstagare.

 Vad kan Scandics coworking-områden erbjuda som inte andra hotell har?

Konceptet bygger på enkelhet och är helt fritt från bindningstider. Vi tillgängliggör 270 coworking platser i sex länder, allt från lounger till lugnare miljöer, och möjlighet att boka mötesrum för 150kr per timme. Vi har ett brett nätverk där vi skapat möjlighet att börja arbetsdagen på Scandic Winn i Karlstad och avsluta den med ett affärsmöte på Scandic Nyhavn i Köpenhamn.