Annons

Scandic fortsätter bredda sin hotellportfölj

zoom Lotta Björkman
Lotta Björkman
NYHETER. Portarna har just slagit upp till Scandic Go, Scandics nya satsning på ekonomisegmentet. Samtidigt planerar hotellkedjan att även utöka sin kollektion av livsstilshotell.
Annons

Scandic utökar sin Signature Collection i Norge och Danmark med ett hotell 2025 i Tromsø, Norge och ett 2026 i Århus, Danmark. För några veckor sedan gick även startskottet för Scandic Go som är kedjans satsning i det snabbväxande ekonomisegmentet.

– Signaturhotellen är fristående varumärken och en kollektion av livsstilshotell där själva hotellet kan vara destinationen medan vårt sub-brand Scandic Go är till för de resenärer som vill lägga pengar på annat än att bo. Sedan har vi Scandic i mid market som är vårt grundkoncept – familje- och möteshotell. Vi vill ha en intressant hotellportfölj som attraherar olika målgrupper, säger Lotta Björkman, med titeln Director Brand & Design på Scandic Hotels.

”Full gas sedan start”

När Besöksliv pratar med Lotta Björkman har Scandic Go Upplandsgatan 4 i Stockholm varit i gång i ungefär två veckor.

– Det har varit full gas sedan start. Vi har haft en högre andel utländska gäster än vi initialt trodde och en stor del av dem är från Asien. Varumärket riktar sig till en lite yngre publik, men det har visat sig att upplägget attraherar alla åldrar.

Behövde segmentera mer tydligt

Scandic Go kännetecknas av ett bra pris, starkt hållbarhetsfokus och självservice. Gästen checkar in själv, frukost ingår inte, men det går att köpa både varm och kall mat på hotellet 24 timmar om dygnet. Det finns en tvättstuga och rummen är yteffektiva och sparsamt möblerade med smarta förvaringslösningar. Det finns även rum där man kan bo upp till sex personer.

– Det finns olika orsaker till att man bor på hotell. Det kan handla om att man kanske vill se en konsert i staden, besöka en speciell restaurang eller arbeta och bara behöver någonstans att sova och därför inte vill lägga så mycket pengar på boendet, säger Lotta Björkman och fortsätter:

– Scandic har tidigare varit en one brand story, men i takt med att marknaden växte och resebeteendena förändrades blev det tydligt för oss att vi behövde segmentera mer tydligt. Nu har vi tre olika varumärken där vi kan rikta oss till olika målgrupper och ge dem precis vad de vill ha.

Scandic vill växa mer i ekonomisegmentet där man ser att det finns en stark efterfrågan.

– Vi ser att fritidsresandet har ökat samtidigt som människor är mer noga med sina pengar och där möter vi upp med Scandic Go.