Hotellkedjan Scandic ökar omsättningen redovisar vinst för årets första tre månader. Läget är bättre än samma period i fjol då Scandic visade förlust. Även lönsamheten har förbättrats.
Jens Mathiesen tog över som koncernchef för Scandic i början av året efter Even Frydenberg.
Hur ser du på resultatet?
– Jag är nöjd med tanke på den bild vi har av marknaden som står ganska still. Vi har nu ett ökat fokus på effektivitet.
Vad gör ni för att öka effektiviteteten?
– Många av våra hotell har ett dagligt fokus och jobbar i ett högt tempo. Vi fokuserar nu på att prioritera de lönsamma delarna av verksamheten. Vi tjänar idag mer pengar på hotellverksamheten än på restaurangdelen och inom restaurangerna tjänar vi mer på bar och konferenser än på à la carte.
Ska ni stänga restauranger?
– Nej, det ska vi inte göra, varken restauranger eller hotell.
Hur ser du på den svenska marknaden under 2019?
– Det finns en möjlighet att fler stannar hemma i sommar och att fler väljer att resa till Sverige på grund av den svaga kronan.
Var är marknaden starkast i Sverige?
– Stockholm har återhämtat sig väldigt bra. Det ser ut som det fortsätter resten av året. Det är bra för oss eftersom Stockholm är vår viktigaste marknad. Hotellen i Göteborg har börjat lite svagare jämfört med förra året då det var många stora evenemang.
Intäkten per tillgängligt rum (RevPAR) ökade med 1,4 procent för de svenska hotellen under första kvartalet jämfört med motsvarande period i fjol. Hotellen i Stockholm visade en kraftigare förbättring av lönsamheten. Där steg RevPAR med 4,3 procent under kvartalet.
Ni har många nya hotell på gång men bara ett fåtal i Sverige.
–Ja, vi växer mer utanför Sverige. Det gäller både för oss och våra konkurrenter.
Svenska Scandichotell på gång är Landvetter Airport (2020), Helsingborg Harbor (2021) och Scandic Ferrum, Kiruna (2022).