I den sjätte säsongen av reseprogrammet Gone Camping tas tittarna med långt utanför allfartsvägarna, till campingplatser runt om i hela Europa. Syftet är alltjämt att lyfta campingupplevelsen och inspirera inför den egna semestern.
– Det som sticker ut är aktiviteterna, allt från wakeboard i Fagersta till vinprovning i Cinque Terre, och äventyr som akrobatflygning och snorkling i fjällbäckar. Dessutom har vi en ny programledare i form av idrottsstjärnan Erica Johansson som guidar tittarna, säger Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef, SCR Svensk Camping.
Vill nå internationella tittare
Liksom tidigare står SCR Svensk Camping bakom programmet och Husvagnsbranschens Riksförbund är sponsorer. Producent och programledare tillsammans med Erica Johansson är Martin Örnroth, som även drog igång reseprogrammet När & Fjärran 1994.
Det första avsnittet av Gone Camping sändes på Youtube 2013 och sänds idag även på TV8, Viafree och Gonecamping.se. För att nå internationella målgrupper textas programmen på engelska och tyska.
– Vi utvärderar kontinuerligt antalet tittare och förra året hade vi 1,5 miljoner. För oss betyder det att vi har inspirerat fler att besöka svenska campingplatser. Sedan vi började sända programmet har antalet gästnätter i husbil ökat med 56 procent. Vi får också mejl från gäster som reser samma rutt som i programmet, det känns jätteroligt.
Har ökat husbilsförsäljningen
Enligt Martin Juhos har programmet även bidragit till en ökad husbilsförsäljning, förra året ökade antalet sålda fordon med över 20 procent jämfört med året innan – till totalt 6 000.
Vad har ni för förhoppningar inför den nya säsongen?
– Vi tror att vi kan nå närmare två miljoner tittare, bland annat genom att locka fler internationella tittare med målet att de ska besöka Sverige. Erica kommer också att bidra till det, hon är en förebild och det blir spännande att följa med på hennes resor.