Annons

Se upp i backen! Nytt rekord för Sveriges skidanläggningar

zoom Strålande siffror i skidvärlden. Södra Årefjällen har gjort allra bäst resultat.
Strålande siffror i skidvärlden. Södra Årefjällen har gjort allra bäst resultat.
NYHETER. Den gångna säsongen blev den bästa någonsin för Sveriges skidanläggningar. Bakom framgången ligger en kombination av orternas investeringar i nya liftar och nedfarter och att snöförhållandet under våren var mycket gott.
Annons

Totalt åkte 1,9 miljoner svenskar utför under vintersäsongen 2015/2016 och landets skidanläggningar sålde liftkort för 1,38 miljarder kronor, det är en ökning med 6,2 procent jämfört med föregående säsong.

Anläggningarna vågade satsa

– Vi hade en rekordvinter även året innan och att vi kunde följa upp det visar att vi har en otroligt bra produkt i Sverige. De svenska anläggningarna är duktiga på att satsa vidare och vi vet redan nu att flera bygger nya liftar och utvecklar backarna, det gör att de kan locka många besökare, säger Titti Rodling, vd för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation.

Enligt henne började tufft, med dålig snötillgång fram tills nyår. Men sedan nåddes toppnoteringar på flera håll i landet.

– Det var en väldigt bra mars, med både sportlov och påsklov. Det var fina snöförhållanden i hela landet då och det har starkt bidragit till det goda resultatet. Nu har vi vind i seglen inför kommande säsong och kan fokusera på att fånga upp nya skidåkare. Då gäller det att satsa på mindre anläggningar i närheten av tätorter för att öka tillgängligheten, säger Titti Rodling.

Bäst resultat i Årefjällen

Små skidanläggningar som Romme Alpin och verksamheter i södra Sverige sticker ut. Det gör även Jämtland Härjedalen där beläggningen på kommersiella boenden vuxit med 123 075 gästnätter, vilket är 7 procent.

Södra Årefjällen ökade med hela 28 procent. Det är många mindre anläggningar som har haft störst ökning, vilket också bidragit till resultatet.

Trillevallen i södra Årefjällen storsatsade inför vintern vilket gav resultat.

– Vi investerade i ett snökanonsystem och ökade därmed antalet skiddagar med 14 000 jämfört med föregående år, nu kan vi erbjuda ytterligare fem veckors skidåkning. Tittar vi på hotell och restaurang så har vi ökat omsättningen med 35 procent jämfört med den tidigare säsongen, säger Cecilia Lind är vd, Trillevallen.

Vad tror du om kommande vinter?

– Jag hoppas att det här är en pågående trend, att vi kommer att se en ökning av gästnätter. Men det är svårt att styra över kung Bore och det är därför vi investerat i att säkerställa snötillgången. Vi kommer att utöka snökanonsystemet, nu har vi två nedfarter plus barnområdet, framöver kommer vi erbjuda ytterligare en nedfart, säger Cecilia Lind.