När startskottet går för Match Cup och Marstrandsfjorden vimlar av färgsprakande segel har semestern börjat på Västkusten. I år anordnas kappseglingen för 24:e gången och som vanligt väntas tiotusentals människor ta sig till Marstrandsön för att se några av världens bästa seglare slåss om segern med tätt mellan båtarna. Seglingen är en deltävling i VM-serien World Match Racing Tour, vilket innebär att den internationella seglareliten finns representerad.
Flytt av finaldagen
I fjol tog sig 80 000 besökare ut till Marstrandsön för att följa tävlingen. Publikt är det ett av de större evenemangen på Västkusten under sommaren. Men faktum är att besökarantalet gått ner de senaste åren. År 2015 förväntade sig dåvarande huvudsponsorn Stena 120 000 besökare.
I år har arrangemanget tagits över av ett nytt bolag, Create Agency Sweden. Patrik Malmer hoppas kunna vända trenden och räknar med att besökarna kommer att bli fler i år.
– Vi har flyttat finaldagen från lördag till söndag den 8 juli för att locka mer helgtrafik, säger han.
Själva tävlingen anordnas av GKSS.
– Vi tar hand om det som sker på land, säger Patrik Malmer.
Fullbokat på hotellen
Där finns bland annat Race Village med mat och dryck och olika aktiviteter tävlingens sponsorer. Det är högtryck för restaurangerna på Marstrand men för att mätta alla munnar har arrangörerna ordnat med foodtrucks där etablerade Göteborgsserveringar som Strömmingsluckan, Vrå och Wine Mechanics står för mat och dryck.
De flest av besökarna kommer över dagen med färjan från Koön dit det går att ta sig med bil eller buss. Den som siktat in sig på övernattning kunde konstatera att rummen i stort sett var slut en vecka innan kappseglingen drog igång.
– Det är fullbokat under helgen när finalerna går, säger Daniel Svensson, som driver Marstrands Havshotell.
Vecka 27 när Match Cup ordnas brukar vara en av de viktigaste veckorna på sommaren, konstaterar han. Men den är inte avgörande.
– I regel har vi bra beläggning under sommaren.
Bygger ut tills nästa år
Det är framförallt restaurangen med olika typer av underhållning som får draghjälp av seglingstävlingen. I år är aktiviteten lägre eftersom hotellet och restaurangen är under utbyggnad. I stället planeras en större satsning på musik och event till 2019. Dagens 98 dubbelrum kompletteras med 46 nya samtidigt som restaurangen expanderar från 120 till 300 platser.
Den 1 november ska utbyggnaden vara klar. Målet är att få fler konferensgäster även under årets sämsta månader.
– Vi ser redan en ökad efterfrågan i januari-februari med ett bokningsläge som är tre gånger så bra som 2018, säger Daniel Svensson.