Martin Lundell, vd för Sveriges bagare & konditorer, hur är läget i bageribranschen och för Sveriges konditorer just nu?
– Det är lite delat, många har klarat att anpassa sig efter det tuffa ekonomiska läget men många har också behövt stänga. Vi har tappat fler medlemmar under den här perioden än vad vi gjorde under pandemin. Men, vi har också kunnat hjälpa många med en obeståndsjurist som är behjälplig vid företagsrekonstruktion. Det finns saker man kan göra när verksamheten hamnat i ett dåligt läge, säger Martin Lundell som också vill lyfta att många företag har blivit extra kreativa under press.
– Många bagerier har blivit ännu duktigare på att se på alla delar av verksamhetens ekonomi och klarar sig.
Semlor lockar kunderna
Inköpspriser, höga råvaruprisers och höjda hyror är välbekanta försämrade omständigheter för restaurangbranschen och besöksnäringen i Sverige. Energipriserna spelar också en stor roll för bagerier och det märks att kunderna har fått mindre i plånboken att röra sig med.
– Man drar ofta in på vardagslyxen, som att ta en kaffe och macka på väg till jobbet, säger Martin Lundell.
Men högtidsfikan fortsätter att locka in kunderna till bageri och kaféer. När det vankas semlor så ringlar köerna och försäljningssiffrorna slår nya rekord år efter år. Förra året nåddes en all time high.
Berätta om årets semlor, vad gäller 2025?
– Semmeldagar, alla hjärtans dag och liknande är fortfarande högtider för att fika och att köpa bakverk. Semmelwrappens intåg för tio år sedan gjorde att fler fick upp ögonen för olika sorters semlor och sedan dess har ju en mängd olika varianter dykt upp: från chokladsemla till prinsesstårtesemla och Dubaisemla (med pistage och chokladganache), säger Martin Lundell som ser positivt på 2025 för branschen.
– Jag tror att konsumenterna känner av en ökad framtidstro.
LÄS ÄVEN vår intervju med Halmstadskaféet Inez & Greta om årets semlor