Under tisdagen den 21 januari öppnades anmälan till ”Göteborgsmåltiden” – ett projekt som ska skapa stolthet för den lokala maten, inspirera till nyttigare matvanor och bidra till en mer hållbar framtid.
– Mat och dryck är en viktig reseanledning både nationellt och internationellt. I Göteborg brukar vi få ett högt betyg för vårt utbud och är bland annat kända för att ha Sveriges bästa fisk och skaldjur. Därför är det viktigt att fortsätta jobba med att lyfta just matkulturen i Göteborg, säger Sofie Mantzaris, konceptutvecklare inom mat på Göteborg & Co.
Alla får delta
Projektet är en tävling där deltagarna skickar in ett recept på en rätt som man tycker vore en passande signaturrätt för Göteborg. Det spelar ingen roll om man är göteborgare, eller om man som besökare har inspirerats av stadens smaker – alla är välkomna att vara med.
– Jag hoppas att många kommer delta och att det kommer många inspirerande recept. Vi vet att den klassiska räkmackan och en halv special är förhandstippade favoriter, men det vore kul att se en ny och kanske mer hållbar tvist på dessa. Sen är ju Göteborg också en väldigt multikulturell stad, så jag hoppas att vi får in lite mixade recept med fusions från olika länder, säger Sofie Mantzaris.
Tio bidrag väljs ut
Efter att anmälan har stängt den 23 februari kommer alla bidrag utvärderas av en expertjury på ungefär tio personer, bland annat köksmästaren Patrik Sewerin, kocken Louise Johansson och matinfluencern Nikola Zivkovic.
Tio av de inskickade bidragen kommer därefter väljas ut, provlagas och testas av juryn under en semifinal i mars. Tre går vidare till final och i augusti, under Göteborgs Kulturkalas, tillkännages vinnaren och den nya Göteborgsmåltiden.
– Vi hoppas att vinnarrätten kommer att bli en signaturrätt för Göteborg. Dels att den lever vidare inom Göteborgs Stad och serveras på skolor, för att få en anledning att prata om den lokala maten, och dels att den kanske kan finns på vissa restauranger framöver, säger Sofie Mantzaris och förklarar att Göteborgmåltiden är ett samarbete mellan Göteborg & Co, RISE/Switch Food Hub, Turistrådet Västsverige och Göteborgs Stad.