Små grupper i rymliga lokaler, måltider som serveras gruppvis vid borden och handskar på när frukosten plockas bakom glas. På Sigtunahöjden har man valt att gå ut till gästerna med detaljrik information kring hur hotellet arbetar för att förhindra smittspridning av coronaviruset.
– Vi vill skapa trygghet och tydlighet med vad vi faktiskt gör. Tanken är att vi förekommer kunden och levererar svaren innan frågorna kommer, säger Lotta Boman, vd Sigtunahöjden.
Hon upplever att många gäster, företag och organisationer har olika synsätt på hur och när de kan träffas igen.
– För att hjälpa dem att komma igång måste vi som leverantör av möten ta vårt ansvar och visa hur vi hanterar situationen.
Vad har ni fått för respons från de som bokar hos er?
– De vi kommunicerat med så här långt säger att det är positivt och ger insikter de själva kanske inte hade.
Hur ser bokningsläget ut inför hösten?
– Ytterst osäkert. Många företag med utländska kontakter bokar ingenting, Sverigebilden har fått sig en ordentlig törn.
Lotta Boman konstaterar att vissa företag missförstår regeln om max 50 personer för publika evenemang och tror att det även gäller för konferenser och möten, vilket inte är fallet.
– Vi upplever att det är ett pedagogiskt problem som vi har stora svårigheter att förklara för våra kunder. Bokar man hotellrum för sig som privatperson är det inga problem för du bestämmer själv, men så fort din arbetsgivare beslutar om externa möten blir man väldigt försiktig. Jag tror inte heller att många chefer vågar ta beslut om möten så länge läget är som det är.
Hotellet har sett en större efterfrågan från kommunal, statlig och offentlig verksamhet, där de som hela tiden har befunnit sig på sina arbetsplatser under krisen är tryggare i att våga mötas.
– Företag där många jobbar hemifrån tror jag tar längre tid på sig at komma tillbaka. Det vi hoppas på nu är fler och mindre möten, att grupper som är trygga tillsammans vågar boka, säger Lotta Boman.