Sporttävlingar av det mer extrema slaget har lett till en besöksboom på flera håll i landet. Som hos artisten Petters tävling Koster swimrun och Tough Viking för att nämna några. Den 9 september hålls sim- och klättertävlingen Red Bull Neptune Steps vid Bergs slussar utanför Linköping.
Förra året lockades en storpublik.
– Det var en fantastisk tävlingsdag, vi i publiken såg de tävlande simma och sedan klättra uppför repstegar och träställningar i slussportarna. Trots att det var premiär för tävlingen så blev vi överrumplade över hur många som var på plats, en uppskattning är 3000 besökare, säger Johan Rustan, vd för Visit Linköping & Co.
Vill förlänga säsongen
Tävlingen har tidigare arrangerats i Skottland och bakgrunden till att den nu även hålls i Sverige är att Visit Linköping fört diskussioner med Göta Kanalbolag om hur de skulle kunna förlänga säsongen.
– Göta kanal är ju främst förknippad med båtsäsongen. Men när vi fick kontakt med tävlingsledningen så insåg vi att loppet skulle vara perfekt för oss under tidig höst. Och jämfört med Skottland så har vi nästan tre gånger så många slussar, vilket gör det mer spännande.
Johan Rustan berättar att de lokala hotellen och restaurangerna märkte av en ökad beläggning under tävlingen jämfört med samma period året innan.
– Vi har inga siffror men jag har fått höra att hotellen var väldigt nöjda. Vi jobbar just nu med att boka upp rum inför den kommande tävlingen, för både utövare och besökare. Det börjar redan fyllas upp inför september, det är en månad när vi även arrangerar landets största bo- och samhällsexpo Vallastaden under tre veckor och flera kongresser.
Fler erbjudanden
De besöksnäringsföretag som finns i området byggde erbjudanden under tävlingsperioden och det är något som väntas öka inför årets upplaga, menar Johan Rustan.
– Vi hade exempelvis Kanalkrogen och Restaurang Jennys och Bergs vandrarhem som tog fram olika materbjudanden. Och det var ju första gången vi arrangerade tävlingen, så det kommer att bli något helt annat år två, men exakt vad vill jag inte avslöja ännu.
Hur jobbar ni för att stötta företagen?
– Förra året arrangerade vi tre konserter för att locka gäster. Och nu tittar vi på hur besökarna enkelt ska kunna ta sig från tävlingsområdet till city. Parallellt med det håller vi på att ta fram olika paket i samarbete med hotell och restauranger.
Märker ni av ett uppsving för sport- och naturturism över lag?
– Ja, Linköping är en stor idrottsstad. För några veckor sedan arrangerade vi Sm i både volleyboll och i hockey, för både damer och herrar. Vad gäller naturturism så fokuserar vi mycket på vatten. Tillsammans med Kanalbolaget jobbar vi för att locka hit fler entreprenörer, exempelvis dem som har rutschkanor med mera. Det har vi precis kommit igång med.
Hur tar ni succén med tävlingen vidare?
– Det här är ett fantastiskt event på en unik plats och det krävs för att skapa ett flöde av besökare inom besöksnäringen. Men det handlar ju om en ganska extrem sport, så nu tittar vi på hur vi kan koppla på fler sporter. I området finns mycket natur, en sjö, djupa skogar, golfbanor och ridanläggningar – så om fem år är det här kanske en veckas evenemang med massor av tävlingar.