Det finns stora kunskapsluckor om cykel- och vandringsturisternas beteende- och konsumtionsmönster. Och eftersom feedback från besökare är viktigt för besöksnäringsföretagens produktutveckling har Tourism in Skåne i samarbete med University of Tasmania startat ett pilotprojekt.
– Projektet rör Skåneleden och Sydostleden och vi har precis lanserat en ny webb och en reseplanerings-app. Det nya är att vi byggt in en tracking-funktion så att det går att följa hur användarna rör sig. Vi har också lagt in en enkät där de får svara på bland annat var de startade och varför de valt den specifika leden. Datan skickas sedan till University of Tasmania som omvandlar det till överskådliga uppgifter, säger Fredrik Albihn, projektledare på Tourism in Skåne.
Tanken är att resultatet ska hjälpa besöksnäringsföretag att utveckla sina verksamheter och skapa produkter som är helt och hållet baserade på efterfrågan.
Vad kan det här betyda för företag i besöksnäringen?
– Som ett exempel kan en kaféägare se att tyska cyklister ofta passerar kaféet och därför välja att anpassa sina öppettider eller använda informationen för att optimera sin bemanning.