Från och med i år blir Stureplansgruppen ny restauratör och kreativ partner till Skansen och Restaurang Solliden på Djurgården i Stockholm. Målet? Att tillsammans skapa en destination där mat, dryck och upplevelser går samman till något unikt för gästerna.
– Mat och dryck behöver utvecklas för att bli en mer integrerad del i Skansens erbjudande till gäst. Det finns ett stort intresse för skandinaviska råvaror och mat som Skansen självklart ska vara en del av. Partnerskapet med Stureplansgruppen är ett viktigt steg för att nå ambitionen om högkvalitativa matupplevelser och samtidigt leverera stora volymer, säger Maria Groop Russel, vd för Skansen, i ett pressmeddelande.
Sveriges mest besökta museum
Enligt den senaste rapporten från Riksförbundet Sveriges Museer utsågs Skansen, med sina 1 406 770 besökare, till Sveriges mest besökta museum under 2024. Under förra året gjordes fler historiska byggnader och gårdar tillgängliga för besökarna och de många evenemangen var en annan vinnande faktor.
I år står mat- och dryckesutbudet i fokus för Skansen och genom det nya samarbetet med Stureplansgruppen, som har stor erfarenhet inom området, är ambitionen hög. De vill knyta ihop gastronomin med program, olika evenemang och årstidernas variation för att skapa en bättre sammanhållen paketering för besökaren. God mat och hälsosamma val är också något som ska prägla serveringen framöver.
Solliden möter framtiden
Restaurang Solliden har en lång historia och har för många blivit en stark ikon för Skansen. Enligt Vimal Kovac, vd och grundare av Stureplansgruppen, är Solliden är en plats som alla svenskar har en relation till. Han kallar det en ikon fylld av minnen och traditioner.
– Vi är stolta över förtroendet att få utveckla denna historiska plats till en destination som bjuder in till både härliga helgbesök, oförglömliga event och riktigt mathantverk, säger han och fortsätter:
– Vår ambition är att Solliden ska bli en plats där historia och framtid möts, som stockholmare och besökare älskar att återvända till om och om igen.