Annons

Skansen prisas av stockholmarna

zoom Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen. Foto:: Skansen
Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen. Foto:: Skansen
NYHETER. Stiftelsen Skansen har utsetts till ”mest barnvänliga museum” av huvustadsborna. "Det är ett fantastiskt kvitto", säger Yvonne Nordlind på Skansen.
Annons

Det finns nog inte en skolunge i Stockholm som inte har varit på Skansen. Dit har också barnfamiljer kommit och gått i generationer. Men det är lite lätt att bli hemmablind när det finns så mycket att göra i huvudstaden. Men under pandemin återupptäckte stockholmarna Skansen, menar Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.

– I och med att man varken kunde åka utomlands eller göra så mycket annat så kunde vi till en viss del fortfarande ha öppet. Då fick tillbaka stockholmaren och det är en trend som har fortsatt att hålla i sig, säger hon.

Starkt varumärke

Nyligen utsågs Stiftelsen Skansen årets ”starkaste varumärke” och ”mest barnvänliga museum” enligt Evimetrix årliga undersökning kring stockholmarnas favoritmuseum.

– Det är ett fantastiskt kvitto på att stockholmarna värderar Skansen högt. Vi har alltid haft mycket barnfamiljer och att vi fick pris som mest barnvänliga museum var vi beredda på. Att varumärket är så starkt var överraskande och extra roligt.

Varför är Skansen så populärt?

– Det är stora ytor och det finns lite av varje att göra. Från museer och marknader till djuren. Djuren vet vi lockar mycket, enligt våra gästundersökningar. Vi har också en attraktiv bredd i vårt utbud.

Hur har ni gått till väga för att lyckas så bra?

– Vi har arbetat mycket med vårt innehåll och har kontinuerligt arbetat med gästundersökningar sedan ett par år. Där har vi kunnat se vad som gillas och tvärtom. Vi arbetar mycket med att möta gästerna, att exempelvis museipedagogerna går ut ur huset och möter besökaren utomhus. På sätt skapar vi en dialog med dem som är där och får dem intresserade. Det har varit väldigt lyckosamt, säger hon.

Skansen har också större event som lockar storpublik, inte bara stockholmare utan folk från hela landet. Till exempel julmarknaden och Allsång på Skansen.

– Vid julmarknaden hade vi för första gången ett speciellt informationscenter där folk kunde få guidning och hjälp. Det uppskattades mycket att gjorde det lätt för besökaren att få information.

Utländska besökare hittar tillbaka

Under pandemin försvann de utländska besökarna helt.

– Vi ser att de börjar komma tillbaka nu. Skansen har även ett varumärke internationellt, liksom Eiffeltornet har för Paris, säger Yvonne och skrattar.

– Det är något man ska checka av när man är i Stockholm. Vi arbetar mycket mot den internationella marknaden och erbjuder paket. Bland andra så tyskarna älskar Skansen.

Hur ser ni på kommande högsäsong?

– Vi är fortfarande i ett läge där vi lider av konsekvenserna efter pandemin, även om vi börjar repa oss. Den här säsongen kommer vi inte att kunna tänka mer än att klara av ett högt tryck under högsäsongen. Vi har bland annat ett stort firande av nationaldagen i och med kungens födelsedag och att det 500 år sedan Gustav Vasa utsågs till kung. Så vi har att göra, säger Yvonne Nordlind.