Annons

Skärgårdslinjer nedläggningshotade efter SL:s beslut

zoom Skärgårdslinjerna med Cinderella hotas av nedläggning. På bilden Fartyget Waxholm III på Bullerö i Stockholms skärgård. Foto: Claes Helander.
Skärgårdslinjerna med Cinderella hotas av nedläggning. På bilden Fartyget Waxholm III på Bullerö i Stockholms skärgård. Foto: Claes Helander.
NYHETER. Den privata skärgårdstrafiken riskerar att slås ut efter SL:s beslut att låta periodkortet gälla på Waxholmsbolagets båtar. ”Vi kommer att sälja båtarna och säga upp de anställda där”, säger Peter Henricson, affärsområdeschef på Strömma som driver skärgårdstrafik med Cinderellafartygen.
Annons

Stockholms läns landsting klubbade nyligen igenom att låta SL:s periodkort gälla på kommunala Waxholmsbolagets båtar från kommande årsskifte. Beslutet kommer att få ödesdigra konsekvenser, enligt de privata redarna.

– Vi ser inte någon möjlighet att fortsätta i konkurrens med Waxholmsbolaget där SL-kortet gäller, säger Peter Henricson.

Fick veta via media

Han räknar med att 500 jobb personer tvingas lämna sina anställningar som en följd av beslutet. Cinderellabåtarna som idag trafikerar Sandhamn, Möja och andra populära destinationer i Stockholms skärgård kommer att avvecklas.

– I praktiken blir det ett offentligt monopol, säger Peter Henricson.

Han är kritisk till hur ärendet hanterats.

– Vi kände inte till beslutet förrän vi fick läsa om det i tidningarna, säger han.

Strömma och Roslagens Sjötrafik har framfört sina synpunkter till politikerna i ett brev.

­– Men vi har bara fått litet raljerande svar, säger han.

Ansvariga skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) kallar redarnas invändningar för ”dumheter”, enligt SVT.

– Vi har gjort det här på ett sådant sätt att sommaren är undantagen. Då går ändå våra båtar fulla. Dessutom är det då intäkterna är störst. Om vi hjälps åt att få skärgårdsekonomin att växa, då kommer det att bli bra affärer också för de privata rederierna, säger han i intervjun.

Inställd på avveckling

Men Peter Henricson ser ingen möjlighet att driva linjerna vidare under högsäsong.

– Vi behöver en lång säsong från april till november för att slå ut våra fasta kostnader. Att bara köra under högsäsong 10 veckor klara vi inte Cinderellabåtarnas ekonomi på.

Han är inställd på avveckling av trafiken.

– Vi tror inte att landstinget kommer att ändra sitt beslut, säger han.

Visitas vd Eva Östling är kritisk till landstingets beslut.

– Om SL-kortet kommer gälla för båtresor i Stockholms skärgård under lågsäsong kommer det förlänga säsongen och gynna besöksnäringen, konstaterar hon men tillägger:

– Det blir dock en snedvriden konkurrenssituation gentemot de privata aktörerna om SL-kortet bara kommer att gälla på landstingsägda bolag.  De privata aktörerna riskerar att slås ut. Låt alla som driver båttrafik i skärgården få ansluta sig till SL-kortet och få en del av kakan.