Bakom satsningen, som går under namnet Skistar Sports & Adventures, ligger den så kallade hemestertrenden samt det ökade intresset för att vistas i fjällen året runt. Men även folkhälsan spelar en viktig roll i satsningen, enligt Skistars vd Stefan Sjöstrand.
– På Skistar vill vi främja en aktiv livsstil och naturupplevelser för alla och att umgås genom fysisk aktivitet på semestern tillsammans med familj och vänner. Med Skistar Sports & Adventures vill vi inte bara fokusera på välmående och folkhälsa på vintern med alpin skidåkning utan också kunna komplettera med att erbjuda kompletta fjällupplevelser på sommaren med naturen i fokus, säger han i en kommentar.
Skistar Sports & Adventure är alltså enligt Skistar den största” satsningen någonsin på sommarsäsongen i bolagets 45-åriga historia”. Vad detta innebär i kronor och ören vill inte Stefan Sjöstrand avslöja:
– Tittar man generellt så har vi investerat 300 miljoner kronor per år. I år var vi tvungna att dra ner på investeringstakten på grund av pandemin till 100 miljoner. Nu lättar vi upp investeringsstoppet och bestämmer oss för att satsa extra mycket i Sälen, Åre och Trysil för att skapa en bra aktivitet till nästa sommarperiod. Och det handlar om att investera i aktivitetshallar i Sälen och Trysil för panel, äventyrsgolf, trampoliner och så vidare, men också utomhus i form av ziplines, äventyrsbanor och annat. Så det känns jättespännande, säger han till Dagens Industri och tillägger att investeringarna ska vara återbetalda inom 3-5 år.
Skistar Sports & Adventures lanseras inför sommarsäsongen 2021 på Skiskars destinationer i Trysil, Åre och Sälen. Konceptet består av basprodukter med aktiviteter som cykling, vandring, löpning, höghöjdsbanor, Zipline, padel, fiske och bad.
– Konceptet riktar sig mot familjerna och vännerna som vill ha en aktiv semester med hög komfort och trivsel i kombination med aktivitet. säger Stefan Sjöstrand.