Med en kombination av ny teknik som realtidsrapportering av köstatus i liftar och AI-driven förbättring av skidlogistiken, ska skidåkarna säsongen 2024/2025 få en ännu smidigare vistelse i fjällen. Ett exempel är realtidsrapportering av köstatus i liftarna, som testades under påsklovet i Åre, och nu kommer att implementeras på samtliga av SkiStars destinationer. Denna data kommer att vara tillgänglig för gästerna i SkiStar-appen och på digitala skärmar vid liftarna.
– Vi är stolta över att kunna erbjuda våra gäster en helt ny nivå av service med hjälp av den senaste tekniken. Genom realtidsrapportering av köstatus och AI-driven analys kan vi förbättra skidupplevelsen och säkerställa att våra gäster får ut maximalt av sin tid i skidbackarna. Det här är ett viktigt steg i att göra skidåkningen ännu mer smidig och njutbar på våra destinationer, säger Stefan Sjöstrand VD på SkiStar, i ett pressmeddelande.
Fossilfria eldrivna transporter
Dessutom tar SkiStar ytterligare steg för att minska sitt klimatavtryck genom fossilfria transporter, eldrivna skotrar och miljöcertifiering av SkiStar Lodge och Hotell.
– Hållbarhet är en grundpelare i vår verksamhet, och vi fortsätter att leda vägen inom området för vår bransch. Genom att introducera fossilfria och eldrivna busstransporter, fler elbilsladdare, ytterligare eldrivna snöskotrar och miljöcertifiering tar vi viktiga steg för att minska vårt klimatavtryck och bevara våra fjäll för framtida generationer, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar.
Till vintersäsongen 2027/28 ska företagets samtliga 200 snöskotrar vara utbytta mot eldrivna varianter, och inför denna vinter introduceras ytterligare 15 elskotrar i fjällvärlden. Totalt kommer nu nära 30 elskotrar att finnas i SkiStars verksamhet.