Söndagen den 3 april gick det sista dagliga nattåget mellan Jämtland och södra Sverige. Sträckan är inte lönsam enligt SJ och företaget har därför beslutat att i fortsättningen bara köra nattåg mellan Stockholm och Göteborg och Jämtland under högsäsong, cirka tre månader per år.
Kritiker skyller på SJ
Kritiker anser att det är SJ:s eget fel att affären inte går ihop. Tidtabellen är konstig och det har varit svårt att boka, vilket lett till att de tappat hälften av resenärerna på fem år. SJ skyller på konkurrensen från flyget.
Oavsett vad som är orsaken anser Magnus Ling, generalsekreterare på STF, att det behövs reguljära nattåg till Jämtland om inte besöksnäringen ska påverkas negativt.
‒ Besöksnäringen är en av få näringar som växer och ger fler anställda. Men det är svårt att växa om det inte finns en bra infrastruktur. Det går inte att säga att vi kör tågen om det finns turister. Det finns ingen företagare som kan etablera en verksamhet om man inte vet om gästerna kommer fram, och inga turister som vågar boka ett besök om man inte vet hur man ska ta sig dit, säger Magnus Ling.
Han anser att när SJ säger nej till att köra tåg reguljärt måste staten handla upp och garantera trafiken på samma sätt som man gjort till Kiruna och Narvik.
‒ I dag går två tåg om dagen från södra Sverige och trafiken växer ständigt.
”Turismen beroende av transport”
Turistföreningen har hittills samlat in över 45 000 namnunderskrifter som vill se till att nattågen till Jämtland blir kvar. Namninsamlingen ska lämnas in till infrastrukturminister Anna Johansson. STF har också skrivit brev till närings-, miljö- och infrastrukturdepartementet med begäran om att rädda nattågen.
‒ Hittills har vi bara mötts av tystnad. Det är oerhört viktigt att tågen blir kvar, både för näringslivet och miljöns skull säger Magnus Ling.
Visita stöder STF:s initiativ. Anna Hag, strateg på Visita, anser att nedläggningen av nattågen är ett typexempel på stuprörstänkande och bristande helhetssyn.
‒ Regeringen har gett VisitSweden i uppdrag att stärka naturturismen och marknadsföra Sverige som ett hållbart resmål. Då blir det väldigt konstigt att lägga ned tågtrafiken, säger hon och fortsätter:
‒ Det finns en jättepotential för naturturism i norra Sverige. Men den är helt beroende av att det finns trygga, bekväma, pålitliga och hållbara transporter. Därför måste man vid sådan här tillfällen göra ordentliga konsekvensanalyser som både tar hänsyn till miljön och de arbetstillfällen som besöksnäringen genererar.