För Destination Kosta och Kosta Boda Art Hotel, glashotellet i hjärtat av Småland, har julen ända sedan öppningen 2009 varit en viktig tid på året. Sommaren är fortfarande årets stora högsäsong, men julen är fullbokad långt innan ”Last Christmas” har börjat strömma genom högtalarna och skinkan tagits ur ugnen.
– Vi plockar ner julen i januari och sedan börjar planeringen i stort sett direkt. Julen slutar aldrig för oss, även om den inte alltid syns för våra besökare, säger Emil A Jansson, destinationschef, när vi talas vid i början av oktober.
Starkt intresse
Sedan mitten av september är han och de andra på destinationen och hotellet fullt upptagna med förberedelserna inför julen och julmarknaden som invigdes andra helgen i november. Sedan den 17 november serveras traditionsenligt småländskt julbord och en vecka tidigare inleddes de populära julluncherna på hotellet. Och intresset inför årets festligheter var lika starkt som alltid.
– Det vi märkt generellt i år är att privatpersoner bokar lite senare, närmare inpå sin vistelse hos oss. Men just julen och julborden har inte påverkats på samma sätt utan har kommit igång bra. Det är många som vill kunna unna sig lite extra inför julen då den är viktig och betydelsefull för många. Här ser vi en omvänd trend, att man inför julen är ute längre i förväg än tidigare, konstaterar Marléne Bergzén, vd på Kosta Boda Art Hotel.
En sak som många aktörer inom besöksnäringen vittnar om är att gästerna i större utsträckning vill ha mer än bara julmat. Hotel Plaza i Västerås lockar till exempel med Comedy Christmas med några av landets vassaste komiker och kombinationen julshow och hotell är mer regel än undantag.
Satsar på underhållning
O’Learys har också sett att kombinationen av julbord och sociala aktiviteter är ett vinnande koncept och erbjuder allt från minigolf till bowling. Bara för att nämna ett fåtal exempel av många som vittnar om att du behöver gasa för att locka gästerna.
Detta gäller även i högsta grad Kosta och Kosta Boda Art Hotel som förutom sex miljoner juleljus även satsar mer än någonsin på underhållning i form av artister som Robert Wells, Hasse ”Kvinnaböske” Andersson och Thomas Di Leva.
– Vi har en ledning som älskar julen och vill att folk ska komma till oss varje år. Vi har satsat hårt, och att vi varit konsekventa är en bidragande orsak till att det fungerar så bra. Vi har ett attraktivt utbud, kända svenska artister, två hotell med olika inriktningar, en outlet, glaset, Safariparken… Det handlar om en helhet, säger Emil A Jansson.
Ni märker inte av hushållens ansträngda ekonomi?
– Ingen är helt förskonad från den ekonomiska oron, men om vi ser till julbokningarna är det fler utländska turister i år än vanligt. Vi har också gått ut hårdare mot Danmark och Tyskland i vår marknadsföring, så många kommer därifrån. En svag svensk krona gör det billigare för dem än tidigare.
Styrka i det välbekanta
Julbordet då, hur ser det ut 2023? Marléne Bergzén säger att styrkan ligger i det välbekanta.
– Vi har ett väldigt traditionellt småländskt julbord, till stor del baserat på våra egna produkter. Det är viktigare än någonsin att vi använder och nyttjar det vi har i närområdet. Det är bättre för både gäster och miljö och egentligen är det inte bara närproducerat utan faktiskt härproducerat, som till exempel vårt egna viltkött, säger hon och fortsätter:
– Sedan är det alltid en utmaning med matsvinnet. Men där har vi en fördel av att vi har flera restauranger i verksamheten och på destinationen även en delikatessbutik. Här gör vi koncerngemensamma inköp och synkar våra menyer och produktutbud för att minska svinnet. Det gäller att vara kreativ, tänka nytt och samköra menyer på våra olika restauranger och kunna använda råvarorna på bästa sätt.
Det låter som om ni kommer satsa rejält julen 2023?
– Absolut. Vi kommer satsa både i år och kommande år, det vill jag lova. Julen är viktig för oss, våra besökare och våra gäster, säger Marléne Bergzén.
Du kan läsa en mer omfattande artikel om julen 2023 i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.