– Alla är så glada och förväntansfulla! SM-veckan är så mycket större för Boden än att vi är med och arrangerar, säger Anki Granström, som är styrelseordförande för Boden Turism.
Det råder högsäsong i området, med fullbokade lodger, men enligt Anki Granström lyckas företagarna lyfta blicken och se värdet för hela destinationen.
– Vi har en gemenskap som är större än att mitt enskilda företag ska lyckas. Det är unikt och en avgörande framgångsfaktor.
Ett ännu mer attraktivt Boden
Till Luleå är det fyra mil, så de båda kommunerna har samplanerat mestadels kring underhållningen. Inom centralorten Boden är samarbetet desto mer intensivt. Boden har tagit inspiration från de små samhällena i trakten, där man handlar lokalt, involverar lokalbefolkningen, pratar ihop sig med den som kör taxin – allt för att kunna ge besökarna god service.
– Vi skalar upp det till att omfatta centralorten. Och vi har kommit ganska långt i att närma oss varandra: besöksnäring, handel, transport. Vi ser stora fördelar med det och nu under SM-veckan får vi se i praktiken att besökarna kommer uppleva ett ännu mer attraktivt Boden om vi är i synk.
Handlar om kommunikation och vilja
Besöksnäringen är en viktig del i samverkanskonceptet Boden Tillsammans, där näringarna samverkar på frivillig basis med syftet att skapa ett ännu mer attraktivt Boden.
– Det ger ett mandat. Besöksnäringen har arbetat länge med att bli tagen på allvar. Vi bidrar inte enbart ekonomiskt utan även socialt, säger Anki Granström. Kommunledningen har insett vikten av det, när världens största gröna stålfabrik ville etablera sig här: Ska vi kunna växa måste det vara attraktivt att bo här.
Inför SM-veckan har aktörerna i Boden planerat så att deras utbud är i synk, till exempel att butiker har öppet när aktiviteter hålls i närheten och restauranger har paketerat passande erbjudanden.
– När man väl gör på det här sättet tänker man att ”Herregud det har var ju inte så svårt!” Det handlar om kommunikation och vilja, säger Anki Granström.
Vad får SM-veckan för betydelse för just besöksnäringen?
– Det kommer att handla om volymen. Insikten av vad en ort behöver i ett evenemang i den här omfattningen. Att både vi inom näringen och beslutsfattare ser att vi behöver fler hotell. Vi behöver fler entreprenörer som levererar aktiviteter. Fler företag inom transport. Och det lär vi få – för vi har så många drivna entreprenörer! Och för destinationen är det en fantastisk möjlighet att synas för en bredare målgrupp. Besökarna ska både uppleva ett bra värdskap – och vilja komma tillbaka.
Ser du något annat långsiktigt värde för Boden?
– Vi ska komma ur veckan ännu mer förenade och rustade inför fler stora och större evenemang. Vi kommer vara sugna på det! Vi vill ta en större plats internationellt och vara en arrangör av stor dignitet.