Världsmästerskapet i bordtennis arrangeras i Halmstad Arena och är det största sportevenemanget någonsin i Halland. Över 100 nationer deltar, varav flera från Asien. Dessutom tillkommer ett stort antal journalister och besökare. Destination Halmstad räknar med 35 000 gästnätter och har bokat hotell från Båstad i söder till Varberg i norr.
För att förbereda besöksnäringen i Halland på den asiatiska anstormningen bjuder Destination Halmstad, i samarbete med Region Halland och Visita Södra, in till en ”crash course” i värdskap. Tanken är att den ska ge en inblick i kulturskillnader och vad som uppfattas som gott värdskap hos de asiatiska besökarna i allmänhet och kinesiska i synnerhet.
– Värdskap handlar om mycket mer än att vara trevlig och glad, säger Carina Jakobsson, projektledare och initiativtagare. Vi kände att vi ville hjälpa besöksnäringen lite på traven så att deras bemötande går fram när de riktar sig till de asiatiska gästerna.
– Det kan lätt bli fel om du inte kan läsa av signalerna och vet vad olika färger symboliserar eller vem du ska hälsa på först i en delegation. Det är klart att hotellen inte kan göra om sina rum om de har fel färg, men det kan ändå vara bra att vara medveten om det när man ska bemöta gästerna.
Bra avstamp
Kursen leds av Philip Wenzel Kyhl, expert på Kinarelaterad turism på Chinavia, ett projekt initierat i Köpenhamn för att göra Skandinavien mer välkomnande för kinesiska besökare. Carina Jakobsson har själv gått en kurs under hans ledning och såg bordtennis-VM som ett bra avstamp för besöksnäringen att tänka mer internationell marknad.
– Vi ser att det kommer flera asiatiska gäster, även om det inte är några övertal i Halland. Högskolan har många kinesiska studenter och det kommer delegationer från kinesiska företag, så vi kommer att möta kinesiska gäster även efter VM.
Det kostnadsfria seminariet arrangeras den 21 mars och vänder sig i första hand till medarbetare på de hotell och restauranger som kommer att möta de asiatiska gästerna under VM. Men det är öppet även för turistorganisationer, besöksmål och andra restauranger och boendeanläggningar som vill lära sig mer om den växande asiatiska marknaden.
– För de hotell som har asiatiska gäster inbokade är det här extra viktigt, men jag tycker även att restauranger och andra anläggningar i Halland ska passa på och gå på det här.
Vad hoppas du att deltagarna får med sig?
– Jag hoppas att de får en aha-upplevelse och lär sig något de inte hade en aning om, men också hur lätt det är att åtgärda det. De får flera handfasta verktyg och får bland annat lära sig att skriva skyltar med kinesiska tecken som kan göra stor skillnad för gästerna.
Digital värdskapsutbildning
Vid sidan av den asiatiska värdskapsutbildningen erbjuder Region Halland en mer generell, digital värdskapsutbildning som ska ge den halländska besöksnäringen en gemensam syn på värdskap.
– Värdskap kan mycket mer än att le och ge bra service, säger Carina Jakobsson. Ofta handlar det främsta värdskapet om att ge gästen något den inte förväntar sig. Det är många som har gått utbildningen och det blir ytterligare en omgång senare i vår.