Efter förseningar orsakade av pandemin är det nu slutligen öppning av Hotel Tylösands efterlängtade nya hotellbyggnad som adderar 39 rum, konferenslokal och en utställningslokal med Åsa och Per Gessles samling av Ferraris. Hotellets vd Elisabeth Haglund berättar om anledningarna till att man ville göra satsningen.
– Vi visste att vi ville ha nya rum, kanske en konferenslokal och någon eye catcher. Idén med utställningen växte fram tillsammans med ägarna till hotellet. Vi ville också skapa en inbjudande entré som på ett tydligt sätt ledde gästerna in i hotellreceptionen och skapa en yta som var fin att titta på och att använda sig av och då kom soffan i sten fram.
Per och Åsa Gessles idéer och design
Fredblad arkitektfirma i Halmstad har ritat The Front House och rummen och konferenslokalen har designats av Åsa Gessle. Som bekant så äger artisten Per Gessle Hotel Tylösand tillsammans med Björn Nordstrand och har gjort det sedan 1995. Elisabeth Haglund berättar att det är Åsa Gessle som ligger bakom känslan, estetiken och alla fina detaljer i The Front House. Hotellet förknippas med kultur och musik, vilket bidrar till stämningen.
– Kulturen i form av konsten, musiken och nu utställningen av Pers bilar är oerhört viktig för oss. Allt detta bidrar till att göra hotellet unikt. Konsten och musiken är som en röd tråd genom hela anläggningen, säger Elisabeth Haglund.
Den nya 60 kvm stora konferenslokalen i The Front House har döpts till Ronnie Peterson Lounge. Berätta vad den kommer erbjuda och vad som ligger bakom namnvalet?
– I den nya delen Front House beslöts ganska tidigt att göra en konferenslokal. Ett riktigt styrelserum med ett bord för 20 personer, designat av Åsa Gessle, rummet har bra teknik och en skön känsla. Vi tycker om att ha något tema i våra lokaler vilket man även kan se i våra övriga 30 mötesrum. På temat bilar kändes det helt rätt att hylla Ronnie Peterson och ge lokalen namnet Ronnie Peterson Lounge. Det blev också en naturlig länk till The Joyride Car Collection, säger Elisabeth Haglund.
En utställning som lockar
I bottenplanet på The Front House kommer det finnas en permanent utställning med delar av Per och Åsa Gessles bilsamling. När Hotel Tylösand presenterade nyheten om The Front House förklarade Per Gessle att det var Ferrari Dino som fick honom att bli såld på Ferraribilar. ”Tony Curtis körde en röd Dino i `Snobbar som jobbar` och på innerkonvolutet till George Harrisons `Living In The Material World`- album ser man alla musiker ha picknick i hans trädgård och i bakgrunden står det en brun Dino. Det var något att fantisera om för en tonåring i Vilshärad.” Elisabeth Haglund berättar om hur besökarna kommer kunna ta del av utställningen.
– Man kan som besökare se bilarna genom stora glaspartier både utifrån och inifrån. Vill man komma närmare och få storytelling går det bra att boka en visning. Att utställningen kommer att tillföra mycket förstår vi redan nu. Många, många människor är nyfikna och vill se bilarna på plats, säger hon.
Läs även en längre intervju med Elisabeth Haglund