Robert ”Bobo” Nilsson startade sitt uppdrag som vd för Maryhill med meriter från Cinnamon Life Integrated Resort på Sri Lanka, Viceroy Palm Jumeriah i Dubai, W Hong Kong och The St. Regis Zhuhai i Kina i bagaget. Med Maryhill Estate vill han kombinera det vackra läget med en internationell känsla för det storslagna och god service.
Hotellet som tidigare gick under namnet Örenäs slott men har återgått till sitt ursprungliga namn Maryhill, öppnar den 18 november.
Hur känns det?
– Det känns fantastiskt! Jag var ombord redan i augusti förra året och har ägnat mig åt att säkerställa konceptet, anställa team, planera öppningsarbetet och mycket annat. Vi har redan haft en del bröllop och affärsmöten här under sommaren, så vi har testat av litegrann. Jag måste säga att alla har varit så imponerade av anläggningen, jag vet faktiskt inte om man kan hitta något liknande i Sverige.
Vilka är de tänkta gästgrupperna på Maryhill Estate?
– Generellt är det väl levnadsglada daydreamers och människor som gillar att ha det gött, haha. När vi öppnar en anläggning så tar vi ju i beaktning var det ligger och underlaget i närheten. Det finns många företag i närområdet som i sig är en växande region. Inte minst har vi ett stort gästintresse från Danmark, ESS Groups destinationer i södra Sverige har fått en ökning av danska gäster.
Vad för slags profil har Maryhill Estate om man jämför med ESS Groups övriga hotell och destinationer?
– Maryhill Estate är ingen lyx-resort i sig men det är elegant och framför allt väldigt vackert här. Läget i Sverige och Skåne är helt unikt vid den här kustremsan och de gamla och nya byggnaderna som utgör hotellet fungerar så bra ihop. Det finns mycket att uppleva både i och utanför husen, inte minst våra två restauranger där den ena är i fransk elegant i bistrostil med inspiration från the roaring twenties (det glada 1920-talet) och den andra mer familjär med fart och fläkt i ett medelhavstänk där södra Italien möter Grekland.
Du har erfarenhet från besöksnäringen i många olika roller och inte minst internationellt. Vad har du tagit med dig från dina tidigare erfarenheter till Maryhill?
– Vi är erkänt duktiga på mat och dryck i Sverige, men det jag tar med mig framför allt är hur man jobbar med service och jag ska försöka applicera lite av den erfarenheten. Jag är djupt imponerad hur man jobbar med service generellt inom ESS Group, det är både personligt och proffsigt, vilket är det man vill uppnå. Jag har tidigare jobbat mer med lifestyle hotelldrift och vet hur viktigt det är att varje gäst ska känna sig speciell och välkommen. Upplevelsen ska kännas skräddarsydd.
Det har varit ett stort förhandsintresse för Maryhill, vad fyller destinationen för funktion i besöksnäringen i regionen?
– Maryhill har som sagt en internationell känsla som andas både countryside och countryclub. Tittar man på ställets historia, Öresnäs slott, så var det en naturlig mötesplats i över hundra år med bröllop, baler och fester- det kommer vi utforska och lyfta på vårt sätt. Det har varit ett högt tryck och stor efterfrågan, jag har fått frågan när vi ska öppna tusentals gånger men nu är det äntligen dags. Det ska bli vansinnigt kul!