The Museum by NAOM, beläget på Sergelgatan 8–10 i Stockholm, erbjuder utöver utställningar en street food-restaurang och en stor butik. I sin helhet är lokalerna på över 3 000 kvadratmeter och efter sommaren öppnar även ytterligare en restaurang samt en cocktailbar i anslutning till museet.
– Vi hoppas att vi ska kunna skapa något som både stockholmare och besökare från andra delar av världen blir nyfikna på och vill vara en del av. Vi vill bygga ett community över tid och att det här ska bli något som stockholmarna kan känna sig stolta över, säger Angelica Broman.
Unik digital installation
Utställningsdelen består av en stor digital installation med 37 projektorer som projicerar i 360 grader. Öppningsutställningen är producerad av ett amerikanskt produktionshus och har visats i bland annat New York.
– Vi gör en teknisk installation på en nivå som inte finns någon annanstans. Det blir en otroligt häftig upplevelse. Vi vill skapa en förväntan som vi sedan ska överträffa, säger Janne Broman.
Utöver den digitala utställningen öppnar museet med en utställning av konstnären Hanna Ljungh samt en stor installationsutställning av Karolina Henke. Därtill finns tre mindre rum där det initialt kommer att rymmas två digitala installationer samt en robot. Museet kommer att göra totalt 12–20 utställningar per år.
– The Museum by NAOM kommer att erbjuda en stor variation av uttryck och utställningar där alla typer av konstnärer och produktionshus får synas. Det är såklart viktigt att hitta en bra balans med så många intryck, men vi är säkra på att vi har landat i en bra mix, säger Angelica Broman.
Samarbeten i olika former
The Museum by NAOM bygger på samarbeten och att möjliggöra kreativa uttryck i olika former. I butiken The Store by NAOM finns utöver det egna sortimentet en yta att visa upp design och form från olika kreatörer. Under mark finns en scen med upp till 350 gäster samt en street food-restaurang.
– På scenen i The Museum by NAOM kommer vi, precis som på utställningssidan, att bjuda in kreatörer och samarbetspartners för aktiviteter inom allt från musik och stand up till dans och spoken word, säger Angelica Broman.
The Museum by NAOM öppnar den 20 juni. Under sommaren är öppettiderna 8–22 och en entrébiljett kommer att kosta omkring 200 kronor. Grundarna räknar med att locka 500 000 museibesökare per år. Därutöver är målsättningen att The Store by NAOM, cocktailbaren och restaurangen ska bli egna besöksmål i sig, utan att man nödvändigtvis behöver besöka museet.