Skidbranschen har producerat snö sedan 1970-talet, men de senaste åren har tekniken utvecklats stort, både tekniskt och miljömässigt.
– Det har hänt väldigt mycket på snökanonfronten de senaste åren, säger Anton Renström, teknisk platschef i värmländska Branäs, en av alla svenska skidanläggningar som har uppdaterat sitt snösystem inför säsongen.
– Det kommer hela tiden nya tekniker som gör att de blir effektivare och kan producera mer snö på kortare tid. Vi följer utvecklingen och har utökat med nya kanoner för att öka kapaciteten.
Snölagring- så funkar det
Branäs som utnämndes 2021 till årets skidanläggning av Svenska Skidanläggningars Organisation, SLAO, är en av flera skidanläggningar som satsar på återbruk i form av snölagring. När säsongen är över på våren samlas snön i en stor hög och täcks med bark eller en så kallad geotexduk som bromsar smältningen och gör att snön kan användas kommande vinter.
– I teorin kan man spara all snö som finns kvar, men att göra det i praktiken och få ekonomi i det vore svårt. I Branäs har vi sparat 40 000 kubikmeter snö från i våras, säger Anton Renström.
Två andra anläggningar som lagrar fjolårssnö är Kåbdalis i Norrbotten och Idre Fjäll i Dalarna, något som gör att de brukar kunna öppna sina backar först i landet. Den här säsongen startade Kåbdalis liftarna redan den 17 oktober och Idre Fjäll hade försäsongspremiär den 22 oktober.
Snötillverkning – högst på agendan
Järvsö i Hälsingland är ytterligare en skidort som har satsat stort på förbättrad snötillverkning. Inför den här säsongen har Järvsöbacken investerat cirka 2,5 miljoner i att effektivisera och utöka snösystemet, bland annat genom att installera snödjupsmätare på pistmaskinerna.
– Snötillverkningen står alltid högst på agendan, säger Järvsöbackens vd Peter Augustsson. Vår strategi är att optimera snösystemet lite för varje år för att kunna säkerställa att vi kan öppna så mycket och så tidigt som möjligt. Det gäller också att ha uppdaterade snökanoner så att de är så energisnåla som möjligt.
Ett annat sätt att minska behovet av tillverkad snö är att jämna ut marken under barmarkssäsongen.
– Under hösten har vi jobbat hårt med grävmaskinerna för att minimera behovet av snö, säger Peter Augustsson. Vi följer även utvecklingen av snölagring, men har kommit fram till att det är effektivare för oss att göra ny snö eftersom våra backar används året om.
Hållbar snö- både för ekonomi och klimat
Att effektivisera snötillverkningen är viktigt ur både ekonomisk och miljömässig synpunkt, men enligt Titti Rodling, vd på SLAO, har de svenska skidanläggningarnas snösystemsinvesteringar legat på ungefär samma nivåer de senaste åren.
– Snötillverkningen utvecklas hela tiden, så anläggningarna förbättrar och uppgraderar löpande sina system i den mån de kan. Sedan finns det alltid några anläggningar som gör större insatser. Vi märker också att anläggningarna blir alltmer professionella i snöhanteringen.
SLAO följer kontinuerligt forskningsläget om framtidens snötillgång, men också hur anläggningarna anpassar sig efter klimatförändringarna. SLAO planerar att släppa sin första genomgripande klimatrapport om branschen senare under 2022, men har börjat samla in uppgifter om exempelvis snötillverkningen.
– Merparten av anläggningarna jobbar redan med förnybar energi, säger Titti Rodling. Det pågår hela tiden arbeten för att göra snöproduktionen så energieffektiv som möjligt. För tio år sedan var det ingen som sparade snö, men det är det fler som gör för varje år.