Nästa vecka startar Arbetsförmedlingens mässturné i Stockholm, Göteborg och Åre för att fylla 1500 platser i fjällnäringen till kommande säsong. I takt med att många orter och anläggningar växer ökar behovet av personal på hotell, restauranger och i backen.
Mindre kullar (åren 1999 och 2000), rekordlåg arbetslöshet och konkurrens från utländska säsongsorter gör rekryteringen till en lite större utmaning än vanligt. Besöksliv har pratat med tre av anläggningarna om deras knep för att locka till sig den bästa säsongspersonalen.
Bäst effekt med sociala medier
Branäsgruppen, som har sex anläggningar i svenska fjällen jobbar dels med Arbetsförmedlingen under deras mässor, men också med lokala mässor och möten på andra orter som Karlstad och Sandviken för att hitta totalt 900 säsongsarbetare.
Intervjuer har redan satt igång, och sociala medier är de kanaler som ger bäst effekt. Branäs lägger ut bilder och annonser på sin egen facebook och instagram, men anlitar också en mediebyrå för att få hjälp med platsannonsering i radio.
– Vi är förberedda på att nyttja så många kanaler som möjligt, det är oerhört viktigt att de som har jobbat för oss tidigare delar med sig till andra, säger Personalansvarig Karin Modin Svärd.
Färre ansökningar
Hennes känsla är att det i år är något trögare än vanligt.
– Det är färre ansökningar, vilket beror på att barnkullarna är mindre, och att ungdomar idag söker fasta jobb. Arbetslösheten bland unga mellan 18 och 24 har aldrig varit så låg.
Men hon betonar att det fortfarande är väldigt populärt att jobba på skidort.
– Det svåra är restaurangerna som ska bemannas, i Branäs har vi åtta restauranger och det är särskilt svårt att hitta kockar.
Vad gör ni för att ungdomar ska välja att jobba för Branäsgruppen?
– Vi ordnar boende för alla som kommer hit, vi har familjerabatter både på skidutrustning, boende och restauranger. Sedan har vi mycket personalaktiviteter på plats som är jätteviktigt för att man blir ett bra gäng, säger Karin Modin Svärd.
Generellt svårare att hitta folk
I Kläppen ser man än så länge ingen trend i att det är färre ansökningar utöver att det generellt ät svårare att hitta personal, menar marknadschef Magnus Noppa. Anmälningsfönstret på den egna sajten är öppet till den sista augusti, och mycket brukar hända de sista dagarna.
– Vi har jobbat mycket med sociala medier för att inspirera både med bilder, filmer och annonser att vi har öppet för ansökningar. Där har vi väldigt bra frekvens av besökare och användare, så det är helt klart det mest effektiva sättet för oss att hitta personal, säger Magnus Noppa.
Varför är det så effektivt med sociala medier?
– Den stora delen är att våra besökare väldigt lojala och delar gärna material som vi lägger ut, sedan är det mycket gäster och barn till gäster som följer oss i sociala medier och som sedan vill komma och jobba hos oss.
Även Kläppen medverkar på Arbetsförmedlingens mässor, och gör rekryteringar på plats i Kläppen. Kläppen ska tillsätta totalt 200 tjänster, varav hälften kommer att bemannas av återkommande persona, enligt Magnus Noppas beräkningar.
Varför vill man jobba på Kläppen?
– Att jobba i fjällen är en fantastisk upplevelse i sig, sedan tror jag att det är speciellt att jobba för oss eftersom det är en privatägd anläggning. Det blir en särskild gemenskap mellan all personal, den är otroligt viktig för både dem och för oss.
Skistar med tre anläggningar i Sverige ska fylla 700 nya tjänster inför vintersäsongen. Sett till antalet inkomna ansökningar ligger man i år bättre till än både 2016 och 2017. Skistars HR-ansvarig Camilla Sundqvist tror att det beror på att många fortfarande lockas av fjällmiljön, att Skistar, liksom många andra anläggningar utvecklar sina destinationer, och att man satsar mycket på karriärutveckling.
– Det är jätteviktigt att prata om vad det finns för karriärmöjligheter, inte minst för de två tredjedelar som kommer tillbaka varje säsong. Då är det viktigt att kunna erbjuda till exempel kombitjänster där e får möjlighet att testa något nytt.
Kombitjänst?
– Det är ett erbjudande vi har som attraherar många, där man kan få nya arbetsuppgifter och en chans att utvecklas, samtidigt som vi tar tillvara på det man kan sedan tidigare. Här kan man också få möjligheten att avancera från att ha stått i liften till att bli arbetsledare.
Varför väljer man att säsongsjobba för Skistar?
– Ofta känner man till oss för att man har varit gäst sedan tidigare, men också för att vi är stora och har ett känt varumärke. Sedan tror jag att vi är duktiga på att paketera vårt erbjudande med boende, utbildning och introduktion.
Vilka är era viktigaste kanaler för att nå ut?
– Vi går mycket i sociala medier och via vår hemsida och vår jobbsida. Våra sociala medier använder vi i kommunikationen både med våra gäster och medarbetare, det är där våra målgrupper söker information idag, säger Camilla Sundqvist.