Annons

Södertälje satsar som turistdestination – i Finland

zoom
"Vi har hört med det lokala näringslivet hur tankarna har gått och utifrån de analyserna har vi valt att satsa på Finland", säger Aljoša Lagumdžija.
NYHETER. För andra året i rad genomför den lokala besöksnäringen i Södertälje gemensamma ansträngningar för att locka finska barnfamiljer att turista i området.  
Annons

Södertälje är berömt för sin mångkulturella atmosfär, men faktum är att Finland ligger i toppen när det gäller utomsvensk härkomst. Det var under 60- och 70-talen som tusentals arbetslösa finländare tog sig till Södertälje för att jobba på AstraZeneca och Scania, och än i dag beräknas omkring 10 000 Södertäljebor ha finska rötter. 

I Sverige skulle få tänka på Södertälje som en egen turistdestination, men i ljuset av den tydliga statistiken faller det sig naturligt för staden att satsa på att nå finska turister under säsongen maj-oktober, framförallt barnfamiljer.

Satsningen på Finland genomförs av Destination Södertälje och deras turistbyråverksamhet Södertäljebyrån, tillsammans med Tom Tits Experiment, Torekällberget, Sydpoolen Actic, Scandic Skogshöjd, Eklundsnäs camping och Visit Sweden.

− Vi har många intressanta besöksmål, säger Aljoša Lagumdžija, chef för Södertäljebyrån,. Tom Tits är klart störst, och Torekällberget är väldigt spännande, med 1800-talsveckan varje år som erbjuder teater och cirkus. Sen har vi i närområdet även Saltå Kvarn och Ytterjärna som är populära destinationer för alla som är intresserade av ekologisk och biodynamisk odling.

Varför är finländare en viktig målgrupp för er?

− Vi för statistik lokalt och har sett att finländare alltid kommer högt upp. Södertälje har historiskt sett många invånare med finska rötter, så vi försöker locka deras vänner och familjer att komma och bo här på hotell och campingplatser under sommarhalvåret. Vi har hört med det lokala näringslivet hur tankarna har gått och utifrån de analyserna har vi valt att satsa på Finland.

Hur ska samarbetet gå till?

− De aktörer som är med har gått ihop om en gemensam marknadsföringspott efter bästa förmåga. Just nu står vi till exempel på den finska Matka-mässan i Visit Swedens monter och får en massa bra kontakter. Därefter kommer en digital kampanj att rulla under hela året i finska kanaler. Det kombineras med nyhetsbrev, pressresor och en tydligare paketering av boende med upplevelser. I övrigt för vi en dialog med den lokala näringen för att se vilka kanaler och kampanjer vi ska använda oss av, avslutar Aljoša Lagumdžija.