Ett hotell som också är en vingård i mikroformat. The Winery hotell i Solna är unikt i sitt slag och blir ständigt listade i internationell press som en destination i sig. Men hur hänger allt ihop egentligen?
Ville bli mynthistoriker
Sofia Ruhne är länken mellan vinhotellet och egna vingården Terreno i Greve, Toscana, där hon vuxit upp. Men att jobba med vin var ingenting hon, trots att hon är uppvuxen i den miljön, skulle syssla med.
– Jag pluggade till mynthistoriker. Det handlar inte om värdet i sig utan vad man tryckt på mynten. Jag har alltid tyckt att symbolism är sjukt intressant, vad folk vill nå fram med för budskap, säger hon.
Kompisarna hjälpte till på vingården
Vi sitter på framsidan av vingårdens huvudbyggnad med vy över vidder av gröna kullar mitt i hjärtat av regionen där man gör Chianti Classico i Toscana. Hennes föräldrar köpte fastigheten 1988 för det vackra huset, vinet var något som kom med på köpet. På somrarna kom kompisarna från Sverige och hälsade på, och de – precis som vi idag – var tvungna att tjäna sitt uppehälle genom att hjälpa till och skörda druvor.
– Att skörda druvor är som terapi, säger Sofia.
Halkade in i pr-branschen
Hennes tidigare karriär på Myntkabinettet och ett jobb under kulturattachén på ambassaden i Washington känns lång borta. Det är tio år sedan som hon på grund av finanskris och omständigheter Sofia inte rådde över själv hamnade från en vecka till en annan i Stockholm. Mitt i vintern. En stad hon lämnat för att hon var nyfiken på världen. Men så halkade hon i PR- branschen på ett bananskal och efter några år hade Sofia klättrat i karriären till att bli byråchef med fokus på strategisk kommunikation.
– Jag var så trött på Stockholm redan innan jag kom hem från Washington. Men efter några år så bestämdes det i familjen att någon måste flytta ner till Terreno och bo där permanent.
Revolutionerande vinbar
Hon är yngst av fyra systrar. En av dem, Viktoria, är utbildad sommelier vid Grythyttan och var den som tillsammans med familjen öppnades landets första vinotek på Kungsholmen 2004. En banbrytande typ av vinbar som man inte sett i Sverige tidigare.
– Vi trodde Systembolaget skulle falla då. Vi byggde bokhyllor i butiken som vi sedan skulle kunna fylla med vin bara över en natt om det skulle bli så. Det var baktanken. Vi var först i norra Europa med vinomater och det skrevs väldigt mycket om oss där ett tag, minns Sofia.
Och det är här som familjen Ruhne kommer i kontakt med familjen Söder, de var gäster på vinoteket en kväll och man fattade tycker för varandra – idag har The Winery Hotel tillsammans, ett mastodontprojekt med en fastighet byggd från grunden.
Vineriet – hotellets hjärta
The Winery är byggt kring vineriet, hotellets hjärta och direkt i foajén ser du rakt in hit, där ekfaten ligger och stålcisternerna står uppradade. Inramat av tegelväggar ger det en urban känsla. Brooklyn möter Toscana, brukar man säga på hotellet. Det var i januari 2016 som bygget stod klart och hotellet kunde välkomna sina första gäster. Det är Sofia Ruhne som är the big boss när det kommer till vinet på hotellet, hon är, som det heter vinkonceptansvarig. I skördetider fraktas 10 ton druvor upp från Italien till Solna i stora långtradare. Då bjuds det in till skördefest.
Men tillbaka till Toscana. Sofia tog familjens utmaning och flyttade till Terreno. Primärt var det för att lära sig företagsdelen. Hon bestämde sig för att jobba i tre år och sätta sig in i hur allting funkade.
– Det är så säsongsbetonat här så det tar minst tre år. Därefter så bestämde jag vad vi skulle satsa på, och det blev vinet. Terreno är ett hem, men det är också en by, och en produkt man ska sälja.
100 000 flaskor om året
Hon är självlärd vinmakare. Läst in sig på privat väg, pluggat allt som kommit i hennes väg. På gården finns en butik och där säljs 25 procent av det som produceras på Terreno. Den totala årsproduktionen är 100 000 buteljer, man gör både rött och vitt vin och ett ögonbrynshöjande mousserande vin enligt champagnemetoden på den blå druvan Sangiovese. Samtidigt som man håller hårt i traditionerna på Terreno – och gör viner som klassas som Chianti Classico, enligt regionens restriktioner. Vinerna återfinns givetvis på vinlistan hos The Winery.
Men att ta över gårdens drift har inte varit en dans på rosor.
– Det är komplext med hela ekonomin. Det kostar en hel del att göra vin. Drömmen om Toscana måste ha en krass verklighet. Men min dröm är att få sitta här när jag är åttio år och titta ut över kullarna.
Förutom vinproduktionen så hyr man även ut boenden på gården. Trettio bäddar fördelade på sex hus. Så det var inte en helt obekant inriktning för familjen när de bestämde sig för att bygga The Winery. I vår vill Sofia utveckla verksamheten ytterligare med en ny restaurang. Lokalerna finns, det blir en utbyggnad av gårdsbutiken.
Tio dagar i månaden ungefär byter hon kuliss och arbetar i Sverige. Det bästa utav två världar. I Solna ligger hennes fokus på hela vinkonceptet.
– Vin är väldigt mycket kommunikation. Det är en känsloprodukt, och det är så mycket som mottagaren måste läsa in av ett vin.
Hur är det att vara del i ett familjeföretag, att jobb så nära sin egen familj?
– Det är väldigt stimulerande, går det bra så delar man det med så många. Går det dåligt så mår man fysiskt dåligt. Nu börjar syskonbarnen börja jobba, en är bartender på hotellet och en 16-åring fick börja jobba i butiken tillsammans med mig i somras. Det är fint att man kan göra saker tillsammans.
Hur ser verksamheten ut om 5 år?
– Då släpper vi vinerna vi skördat idag! Vi är kvar och har fortsatt utveckla våra viner till absoluta toppklass.