Annons

Sonjas Veranda – från dröm till verklighet

zoom Marina Evertsson på Sonjas Veranda i Varberg.  Foto: Linn Bergbrant
Marina Evertsson på Sonjas Veranda i Varberg. Foto: Linn Bergbrant
NYHETER. Kärleken, slumpen och karma styrde Marina Evertsson mot Tvååker i Varbergs kommun. Idag driver hon två framgångsrika ställen – Sonjas Veranda och Strömma Farmlodge.
Annons

Marina Evertsson började skissa upp planer för huset redan första gången hon såg det. Snart började hon gå långa omvägar och ta extra promenader bara för att få ytterligare en titt, och drömmen om att en gång få ta över huset och förverkliga planerna växte. Men telefonsamtalen hon ringde och breven hon skrev till ägaren gav samma svar: det gamla järnvägshotellet i Tvååker var inte till salu. Hon lyckades i alla fall övertala en lokal fastighetsägare att inte lägga beslag på huset om det någon gång skulle bli ledigt. Han gick med på saken, så när den q-märkta fastigheten skulle säljas så hade Martina äntligen första tjing.

– Jag hade drömt om huset så länge, säkert i tjugo år. Varje gång jag åkte förbi det så spanade jag och gjorde upp planer. När det blev möjligt att få komma och titta tog jag med mig min mamma och mina två morbröder – jag kommer fortfarande ihåg hur det kändes när jag gick runt i det för första gången.

Järnvägshotell blir café

Jag försökte vara lugn på ytan men inuti spratt det av glädje, säger Marina. Kvinnan som hade bott i det gamla sekelskifteshuset där det var järnvägshotell fram till 1910 hette Sonja Svensson och på vintern 2020 köpte Marina och hennes sambo Claes Ivarsson huset av Sonjas släktingar. De påbörjade renoveringen av de 450 kvadratmetrarna och namnet kändes självklart. Sedan i november har Sonjas Veranda med sin restaurang, kafé och butik välkomnat fikasugna gäster och blivit en knutpunkt i samhället.

– Jag har känt att byn har efterfrågat att det skulle hända något i det här huset och att det var en intressant händelse att jag tog över, säger Marina som är en välbekant aktör inom besöksnäringen i Varbergsområdet då hon också äger och driver utflyktsmålet Strömma Farmlodge som rymmer bed and breakfast och restaurang.

Driver även Strömma Farmlodge

Både Strömma Farmlodge och Sonjas Veranda är personliga och varma ställen som sprudlar av kreativitet. På Strömma, som är öppet under sommarsäsongen, spelas konserter och erbjuds varor på farmers market, det finns flera butiker där det går att handla både inredningsdetaljer och kött från det egna lantbruket. Men på Sonjas Veranda råder ett lugnare tempo och en ro som bjuder in till att verkligen ta in alla fantastiska tidstypiska detaljer och den omsorgsfullt utvalda inredningen. Bakom den lindblomsgröna fasaden från 1889 med sina karaktäristiskt röda fönster med gul spröjs kliver man in i en värld inspirerad av historien i kombination med modern hemtrevnad.

– När jag öppnade hade jag inte riktigt kommit så långt att jag tänkt att det skulle vara människor i de här miljöerna. Men det känns så kul att det också är en äldre målgrupp som har hittat hit, jag får lära känna en helt ny kundkrets. Tanken med Sonjas Veranda var att skapa ett lokalt ställe, men det kommer pensionärer hit från hela Halland. Det är så roligt att det blivit en slags fritidsgård för dem, skrattar Marina.

Kärleken vände karriären

Att det skulle bli en karriär inom besöksnäringen var inte en självklarhet för Marina som jobbade i sin pappas färg- och inredningsbutik när hon träffade en kille som var lantbrukare från Tvååker. Hon var i tjugoårsåldern och reagerade mest över att det fanns en kiosk med namnet Korv Me Mos i byn och kände sig inte överdrivet sugen på ett liv på landet.

– Nu för tiden åker jag förbi Korv Me Mos nästan dagligen. Det var en kombination av kärlek, slump och karma som gjorde att jag hamnade här.

Inredning i fokus

Marinas intresse för inredning har hållit i sig och frodats genom åren och på Sonjas Veranda finns precis som på Strömma Farmlodge en butik med noga utvalt sortiment som harmoniserar med den övriga inredningens ”Madicken-känsla” med söta sittgrupper och vackra kakelugnar.

– Jag vill skapa ställen som jag själv vill besöka, som väcker känslor och ger intryck. Och så är det ju så att när kvinnor kommer någonstans vill de ju gärna handla något, med min erfarenhet från handeln tycker jag att det är intressant att skapa merförsäljning, säger hon.

Sociala medier bidrar

Inredning, utbud och sociala medier har alla varit bidragande faktorer till framgångarna för både Sonjas Veranda och Strömma Farmlodge. Marina Evertsson var tidig med att se marknadsföringspotentialen via Instagram under tidigt 2010-tal.

– Jag öppnade Strömma i samma veva som Instagram kom och man nådde hur långt som helst utan de algoritmer som används idag. Mina följare blev allt fler och kunde följa resan från renovering till färdig Farmlodge. Många trendmedvetna unga kvinnor kom från Göteborg för att dokumentera att de varit där.

Får hundratals ansökningar

Strömma Farmlodge får hundratals ansökningar från ungdomar som vill jobba där under somrarna och Marina tror att detsamma kommer gälla för Sonjas Veranda. Båda ställena behöver en personalstyrka på cirka 80 personer under högsäsong.

– Vi ska ha en utebar och uteservering, dessutom ska vi ha öppet sent in på sommarkvällarna, säger Marina och fortsätter:

– Min dröm är att Sonjas Veranda ska fortsätta vara en trygg och trevlig plats för ortsborna som kommer att finnas länge. Att jag gjort något för både bygden och historien.

Du kan läsa ett större reportage om Sonjas Veranda i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!