Under tisdagen anordnade Destinationsutveckling Sörmland den årligt förekommande pr-dagen för företag inom turistindustrin. Huvudfrågan var hur fler utländska besökare skulle få upp ögonen för Sörmland som destination. Den lokala besöksnäringen går på högvarv inför den stundande turistsäsongen och det avspeglades i pr-dagens vikande publiksiffror.
Värmen satte fart
– Den plötsliga värmen satte rejäl fart på besöksnäringen, uteserveringar öppnades och gräsmattor behövde klippas med mera. Vi hade sjutton företagare som var tvungna att ta hand om sina verksamheter istället, totalt blev vi trettio stycken under pr-dagen, säger Johan Borgstedt, affärs- och destinationsutvecklare på Stua.
Tanken med dagen är att utbilda turistföretagen i pr-frågor så att de ska kunna nå ut med sina erbjudanden till utländska besökare.
– Vi har enorma möjligheter när det gäller utländska turister. Vi är relativt duktiga på den tyska marknaden, de gillar kombinationen av landsbygd och slott. Vi ser också ett ökat intresse för Sverige hos norrmännen och engelsmännen och det vill vi ta del av.
Närheten till Stockholm lockar
Det som gör Sörmland attraktivt för utländska besökare är landskapets natur och historiska miljöer, och närheten till Stockholm. Det gör det möjligt för turister att boka kombinationsresor. Och här vill Johan Borgstedt lyfta de enskilda besöksmålens betydelse.
– En trend nu är vandring i lågland, vi ser en kraftig uppgång på Sörmlandsleden. Därför tog Trosa Stadshotell fram ett vandringspaket förra året och de sålde 250 stycken, det blev en omsättning på en halv miljon kronor. I år satsar de på att fördubbla omsättningen. Sådana initiativ behöver vi fler av.
Skavsta flygplats är en av de viktigaste kommunikationsvägarna i Sörmland och de senaste åren har flera flyglinjer till Tyskland dragits in. Det kan sätta käppar i hjulen för utvecklingen.
Vill ha snabbtåg till Skavsta
– Skavsta är en naturlig hub för flyg till både Tyskland och England. Men nu har vi sett en negativ utveckling när det gäller tysklandslinjerna. Vi ser gärna att flygplatsen utvecklas med fler aktörer och fler linjer. Här hoppas jag mycket på Ostlänken, att snabbtågen kommer att stanna till vid Skavsta, det skulle betyda mycket för oss, säger Johan Borgstedt.
Ola Lindgren Nilsson är vd för Sörmlands turismutveckling AB och han efterlyser förbättringar inom två områden:
– Först gäller det exportmogen produktutveckling, vi har fortfarande en allmän utmaning att förlänga säsongen. Det andra är samverkan, vi har mycket kvar att göra för att få samarbetet mellan näringsliv och offentliga aktörer mer bärkraftigt.