Annons

Spelsugen och hungrig? Pokémon trendar på restauranger

zoom Spelet som i somras hade över 25 miljoner användare trendar nu på restaurangers menyer.
Spelet som i somras hade över 25 miljoner användare trendar nu på restaurangers menyer.
NYHETER. Glöm kebaben och Capricciosan – nu sprider sig sommarens trend till svenska pizzerior. ”Vi såg en möjlighet att få bra marknadsföring utan att behöva betala en krona”, säger Cahid Dogan på Mama Rosa som experimenterat fram en egen Pokéboll-pizza.
Annons

Du köper virtuella prylar med Pokécoins, fångar ett par Drowzees och matar vilda Pokémons med ett Razzberry. Låter det som rena rama grekiskan? Eller har även du fångats i jakten på fantasifigurer i sommarens hetaste app? I juli hade Pokémon Go 25 miljoner aktiva användare – bara i USA.

Det är alltså ingen slump att även krögare och restauranger börjat dra nytta av den hysteri som spelat skapar. När japanska McDonald´s började sälja Pokémon Happy Meals steg Nintendos aktiekurs med 23 procent på en dag.

Kryddar menyn med Pokémon

I Sverige kan du inte bara hitta så kallade Pokéstops i närheten av kända platser eller offentliga byggnader utan också på allt fler restauranger och uteserveringar.

En kinarestaurang i Sidney, Tanghui, har gått så långt att man dagligen aktiverar en ”Lure Model” till lunch och middag för att locka till sig fler Pokémon-användare.

Ett antal svenska pizzerior försöker också slå mynt av boomen. Cahid Dogan på Mama Rosa i Karlstad har kryddat menyn med en Pokéboll-pizza.

– Vi såg en möjlighet att få bra marknadsföring utan att behöva betala en krona. Vi har sett att många av våra kunder spelar Pokémon Go, säger han.

– När vi började baka pizzan var färgen och mönstret det viktigaste, vi ville göra den så lik en Pokéboll som möjligt. Ett par pizzor gick förlorade innan vi insåg att vi skulle använda skinka, salladsost, oliver och kronärtskocka. När vi använde mozzarella och färska tomater blev det bara fel.

Från Vulkanpizza till spelvariant

Även Nya Gul & Blå i Piteå har satsat på en Pokémon-pizza, trots att varken ägaren Halmat Hussein eller någon av hans anställda fastnat för hajpen.

– Det enda vi spelar med är pizzan som sådan, konstaterar han själv.

Det är inte första gången Nya Gul & Blå hamnar i rampljuset för en ny innovativ pizza. Ifjol laborerade man fram en ”vulkanpizza” som skapade buzz i tidningar som Business Insider, New York Times, The Guardian och Daily Mail.

– Det behöver inte alltid vara kebabpizza, Vesuvio eller Hawaii, vi vill skapa nya pizzor i nya former. Och kunderna vill också testa på någonting nytt, det märker vi, säger Halmat Hussein.