Spritmuseums unika blandning av lika delar kulturhistoriskt museum och konstdestination har lockat besökare till lokalerna i Galärsjulen på Djurgården i Stockholm sedan 2012, men museet med dess cirka 13 000 föremål öppnade under namnet Vin & Sprithistoriska Museet redan 1967.
Sedan dess har museet fått ta över konstsamlingen the Absolut Art Collection; 850 verk, alla kopplade till marknadsföringen av Absolut vodka och som inspirerar till museets separatutställningar med spännande och erkända konstnärer. Två av verken i samlingen är skapade av Andy Warhol, men ett av dem har varit försvunnet i flera decennier och inte visats för besökare, förrän nu. Mia Sundberg är konstintendent på Spritmuseum.
– När Vin & Sprit såldes till det franska Pernod Ricard 2008 så överlämnades konstsamlingen Absolut Art Collection till museet, så konsten behölls i Sverige. När vi fick samlingen ingick ett verk av Warhol men vi hade hört att det skulle vara två och försökte spåra det andra verket men lyckades dessvärre inte, säger hon.
Absolut Warhol
Målningen i fråga var ”Absolut Warhol” (The Blue Version) från 1985 och det skulle dröja 30 år till det skulle hitta tillbaka till Absolut Art Collection. När Mia Sundberg och hennes kollegor hörde talas om en Warhol som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk väcktes deras nyfikenhet och de undersökte de saken,
– I ett bevarat mejl från 2013, då vi hade försökt söka efter den andra Warholmålningen, hittade vi en uppgift om att den var blå, precis som den ”Absolut Warhol” som skulle nu auktioneras ut, och vi lyckades bevisa att det var just den. Personen som haft målningen i sin ägo hade gått bort men familjen lämnade över den till museet, berättar Mia Sundberg.
Money on the wall
Den 17 oktober öppnar utställningen ”Money on the Wall: Andy Warhol” på Spritmuseum med en av världens främsta Warholkännare, den amerikanska konstkritikern Blake Gopnik som kurator. Utställningen fokuserar på Warhols konstnärskap under 1970 och 80-talen och återkommande teman som pengar och kommers.
– ”Money on the Wall” sätter Warhol i en kontext med konstnärer som arbetar med liknande teman och visar hur fler konstnärer följde i hans fotspår. Vi ägnar även en sektion i utställningen åt unga konstnärer som fortsatt i de spår som Warhol öppnade upp, säger Mia Sundberg.
Vad har Spritmuseum för roll i Stockholms utbud av museum?
– Vi har etablerat oss som en plats för konst, de flesta känner till att besöker man Spritmuseet får man också uppleva konsten. Vi har kanske varit extra intressanta för utländska besökare som är bekanta med Absolut Art Collection på ett annat sätt än svenskarna eftersom de visades i internationella reklamkampanjer för Absolut Vodka, medan alkoholreklam var förbjudet i Sverige på den tiden.
Hur utökar ni konstsamlingen?
– Det gör vi inte, däremot så arbetar vi med Absolut Art Collection som utgångspunkt för alla våra utställningar. Vi visar olika urval ur samlingen och men gör också separatutställningar med konstnärerna som är representerade i samlingen. Men just nu pågår interna samtal om att finna nya vägar och nya sätt att jobba med konstsamlingen. Kanske kommer vi att arbeta mer integrerat mellan den kulturhistoriska delen av museet och konsten.
Och till sist, hur kändes det att få upp ”Absolut Warhol” (The Blue Version) som varit försvunnen så länge?
– Absolut Warhol (the blue version) ska visas för allmänheten för allra första gången i Money on the Wall, vilket ska bli fantastiskt kul! Utställningen har ett fokus på det som Andy Warhol kallade Business Art, vilket är utställningens tema. Ett känt citat av Warhol är: “I like money on the wall. Say you were going to buy a $200,000 painting. I think you should take that money, tie it up, and hang it on the wall.”