Den 1 september i fjol invigdes Kirunas nya stadskärna, tre kilometer öster om den nuvarande. Sedan dess har mycket hänt.
– Staden och samhället utvecklas med en enorm hastighet, säger Peter Salomonsson, vd för destinationsbolaget Kiruna Lappland. Besöksnäringen omsätter över en miljard och det har aldrig varit så stor tillväxt eller känsla av Klondyke i Kiruna som nu.
Fastigheter fylls med restauranger och kaféer
Senast Besöksliv träffade honom var han hotelldirektör för Scandic Kiruna, den första kommersiella aktören i stadens nya stadskärna. Kort därefter fick han erbjudande om att återgå till den tjänst han tidigare haft i tio års tid – och var då inte sen att tacka ja.
– Jag är en affärsutvecklare och visionär. Som vd för Kiruna Lapland har jag större möjligheter att använda min kreativitet och knyta an till alla de erfarenheter jag har samlat på mig under mina år som bland annat flygplatschef, skidlärare och hotelldirektör.
Sedan centruminvigningen för snart ett år sedan har de nybyggda fastigheterna fyllts med restauranger, butiker och kaféer. Den 1 september går det sista stora flyttlasset från Kirunas gamla centrum, med bland annat Kirunas turistbyrå.
– Vi har fått en jättefin lokal med AAA-läge, säger Peter Salomonsson. Turisterna kommer att kunna starta många aktiviteter precis utanför vår lokal. Men vi kommer också att ha pop up-byråer, till exempel när det är stora konferenser på Aurora kultur & kongress.
Nyhetsbolag från hela världen
Senare i höst invigs även Kirunas nya badhus, som hittills mest uppmärksammats för de skenande byggkostnaderna.
– Det blir ett väldigt bra tillskott till Kirunas besöksnäring, med 14 bassänger och en stor relaxavdelning.
Enligt Peter Salomonsson har stadsflytten blivit en stor reseanledning i sig.
– Det finns en otrolig nyfikenhet kring stadsflytten och det har gjort att det startats flera företag som guidar turisterna genom det gamla och nya Kiruna.
Den mest spektakulära flytten dröjer dock ett par år.
– 2025 flyttas Kiruna kyrka i ett enda stycke och det kommer att bli en världssensation. SVT är intresserade av att göra slow tv av flytten och redan nu är det nyhetsbolag från hela världen som hör av sig och vill veta mer om flytten. Jag tror inte att vi själva har förstått värdet av det här.
Vad ser du som de största utmaningarna inför hösten?
– Vi behöver utjämna säsongerna genom att öka resandet hit under höst och vår. Vi måste skapa en jämnare beläggning så att företagen kan säkra kompetensbasen och ha fler året runt-anställda. Vi behöver också öka logikapaciteten. Fram till att Elite Hotels öppnar i slutet av 2024 är det tight på logisidan.
LÄS ÄVEN vår intervju med Scandic Kirunas nuvarande hotelldirektör, Claus Hartmann