Annons

Stark klubbkänsla på Sturebadet

zoom Foto: Pressbilder
Foto: Pressbilder
NYHETER. Sturebadet är en exklusiv oas mitt i Stockholm som erbjuder träning och avkoppling för sina medlemmar. Marknadsföring? Nja, det ligger man lågt med.
Annons

Mitt på Stureplan ligger det anrika Sturebadet. Här kan man träna på gym, i gruppträningsklasser och dessutom varva ner i spa-anläggningen. En restaurang med utsikt över den stora poolen finns också. Det går att besöka Sturebadet under en dag men också att bli medlem.

Vem är den typiske medlemmen?

– Det är någon som bor eller arbetar häromkring. Det är också en person som tar sin hälsa på allvar och som vill tanka välbefinnande i en trevlig miljö, säger Johan Åkerlund, medlemschef.

Medlemskap kostar från cirka 1 500 kronor i månaden, upp till 3 800 kronor – då ingår frukost på vardagar samt badrock och träningskläder. Medlemmar får också en gedigen introduktion med bland annat PT, behandling och hälsoundersökning.

Det finns många gym som konkurrerar om den här målgruppen i centrala Stockholm. På Sturebadet är man medveten om att man ändå sitter på en speciell USP.

– Det är den här helheten med spa, gym och restaurang som gör oss unika, säger marknadschefen Patrik Cederquist, och fortsätter:

– Men också själva klubbkänslan. Vissa medlemmar träffas varje morgon och tränar och äter frukost. De pratar affärer och en del deltar också i föreläsningar och de golf- och skidresor som vi genomför varje år. Det skapar en gemenskap och atmosfär som är helt unik.

Få medlemmar skapar lugn

Sturebadet, till skillnad från andra gym och gymkedjor, strävar inte efter att ha så många medlemmar som möjligt. Trängsel och köbildning vid hantlarna ska inte förekomma. Breda marknadsföringskampanjer tillhör därför ovanligheterna.

– Vi kan bromsa upp medlemskapen ibland, så att det skapas en kö. Oftast växer vi organiskt då våra medlemmar värvar en vän eller ger medlemskap till sina barn när de fyller 18. Det bidrar också till klubbkänslan.

Alla som ansöker om medlemskap får boka en privat visning, man köper inte bara ett medlemskap på internet.

– Vi vill känna lite på varandra först, säger Patrik Cederquist.

Kan det hända att folk inte får bli medlemmar efter en sådan visning?

– Det händer att man tillsammans kommer fram till att det inte passar med ett medlemskap.

Nu under sommaren har en marknadsföringsinsats ändå gjorts. Det finns en möjlighet att testa Sturebadet med det särskilda sommarmedlemskapet.

– Det har blivit väldigt populärt, då får man träna som en fullvärdig medlem under juni till augusti. Det är verkligen en bra chans att testa på, säger Patrik Cederquist.

Vilken är den största utmaningen med att driva Sturebadet?

– Vi har öppet nästan alla dagar hela året, klockan 06-22. Allt ska funka, med rätt temperaturer i poolerna och i bastuar. Allting används hela tiden, då måste det vara tillverkat av hög kvalitet, säger Patrik Cederquist.

Johan Åkerlund fyller i:

– Och det gäller även våra medarbetare. De är de viktigaste vi har, från receptionisten, till servisen i restaurangen, till städarna och terapeuterna – oavsett om du är medlem eller om du bara kommer för en dag ska din upplevelse vara tiptop, säger Johan Åkerlund.

Hur har ni det med kompetensförsörjningen?

– Det blev inte enklare efter pandemin. Men vi har jobbat mycket på våra onboardingprogram för att våra anställda ska få en bra start. Vi har också interna kurser och gör mycket för att skapa en gemenskap på de olika avdelningarna. Vi har många medarbetare som har jobbat här länge, det är ett tecken på att man trivs, säger Patrik Cederquist.

LÄS ÄVEN artikeln om spadagar med tema AI