2017 öppnade Accor Hotels över 301 nya hotell med totalt 51 413 rum. På onsdagen kunde företaget presentera en stark årsrapport för 2017, med intäkter på drygt 1,9 miljoner euro, vilket motsvarar en tillväxt på nära 8 procent. Nettovinsten blev 441 miljoner euro, vilket är en ökning med 66 procent.
– Vi har en väldigt stark och stabil utveckling på hotellsidan, säger Jan Birkelund, VP Sales Meeting & Events, Leisure-Business Travel Trade, B2B Distribution and Marketing Content Central Europe.
– Utvecklingen sker framför allt i Asien, men även Europa och länder som Tyskland, Storbritannien och Östeuropa. Frankrike och Schweiz har haft en mer moderat utveckling. Det har också varit en stark utveckling generellt över segmenten men starkast i lyxsegmnetet, där vi har stärkt vår position i och med köpet av FRHI (Fairmont Raffles Hotels International).
I Sverige driver Accor Hotels lågpriskedja Ibis tre franchisehotell.
– De har också haft en stabil utveckling. Vårt hotell vid Odenplan är inte speciellt berört av den överkapacitet som finns i Stockholms innerstad eftersom vi har hög procent utländska gäster. Hotellen vid Järva Krog och i Spånga är också mindre utsatta.
Vill växa i Skandinavien
2018 planerar Accor Hotels att fortsätta den snabba hotellexpansionen, med nära ett nytt hotell om dagen. Kedjan vill även fortsätta att växa på den skandinaviska hotellmarknaden.
– Det pågår alltid diskussioner och förhandlingar, säger Jan Birkelund. Vi har ett stort flöde av gäster från Skandinavien till resten av världen och fler skandinaviska hotell skulle öka märkeskännedomen.
Satsar på servicetjänster utanför hotellen
De närmsta åren ska Accor Hotels även satsa mer på att utveckla sitt koncept Accor Local, som går ut på att erbjuda service till lokalbefolkning som bor i närheten av kedjans hotell.
– Det kan till exempel handla om att erbjuda lokalbor parkering eller att samarbeta med kemtvättföretag så att kunderna kan hämta ut sin tvätt dygnet runt, eller att hyra ut konferensrum så att de kan användas som yogasalar kvällstid.
– Vi har testat det här i Paris och det har slagit väldigt väl ut, så det är något vi kommer att titta mer på. Vi vill att alla våra hotell i stadsmiljö ska kunna erbjuda den här typen av tjänster. Accor Local beräknas stå för 30 procent av vår verksamhet inom en snar framtid.