Annons

Stark revansch efter två tunga år

zoom
NYHETER. Inte nog med att det såldes omkring 25 000 räkmackor på Svenska Mässan Gothia Towers i somras. Under juli låg hotellbeläggningen på 92,6 procent - vilket är all time high.
Annons

Under två tunga år var det tomt i kalendern. Men sommarens siffror visar en storstilad comeback för Svenska Mässan Gothia Towers i Göteborg, Nordens största mäss- och hotellanläggning med 1200 rum. I juli landade till exempel beläggningen på rekordsiffran 92,6%.

– När restriktionerna släppte var det tydligt att det fanns ett uppdämt behov av att träffas fysiskt, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef, som också konstaterar att det såldes inte mindre än 25 000 räkmackor under sommarmånaderna.

Ketchupeffekt i höst

Sommaren i Göteborg lockade mängder av besökare till Liseberg, Gothia cup och alla konserter på Ullevi. För Gothia Towers del håller den positiva trenden i sig under hösten – det liknar närmast en ketchupeffekt då flera pandemi-uppskjutna företagsevents och mässor äntligen kan äga rum. Höstlovsresandet och Halloween och Jul på Liseberg är viktiga komplement som bidrar till att vissa perioder redan är eller kommer att bli fullbokade.

– Det är en stor utmaning att ha i princip näringsförbud och sedan göra en sådan här comeback men vi har lyckats ofantligt bra. Vi har säkrat upp under pandemin och har behållit våra kundkontakter, säger Carin Kindbom.

Återrekrytering på gång

Före pandemin fanns 900 fast anställda och en del visstidsanställda. 425 personer fick sägas upp.

– Det var dramatiskt och den kompetensbrist som hela samhället har drabbats av känner vi förstås också av. Men vi har en plan för återrekrytering, med utbildning och on-boarding, och vi är uppe i 800 nu. Men vi har behov av att anställa fler.

Carin Kindbom och hennes kollegor följer förstås konjunkturläget och frågor som rör inflation och omvärldsoro. men samtidigt finns det utrymme att äntligen andas ut.

– Med all respekt för situationen i omvärlden så tillåter vi oss faktiskt att njuta. När man har varit med om en sådan här kris är man stolt över alla medarbetare som har visat sådant engagemang och upprätthållit en god stämning. Nu får vi glädjas åt att utveckla vår arbetsplats igen.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete