Trivselkänslan är omedelbar. Kanske är det den lågmälda jazzen, dämpade belysningen och ombonade inredningen eller välkomnandet i receptionen, men förmodligen beror det på en kombination av alla intryck som väntar innanför entrén till Åre Fjällsätra.
– Vi vill att gästerna ska känna harmoni och få en känsla av att ha kommit hem när de kommer hit. Därför tänker vi mycket på interiören och använder många levande ljus. Vi har också olika spellistor beroende på vilken tid på dygnet det är och vad som händer på hotellet, säger My Ernevi.
Tillsammans med sambon Wille Lindberg driver hon det anrika fjällhotellet, som ligger i den jämtländska byn Undersåker, strax söder om Åre. Paret fick själva just en känsla av att ha hittat hem när de kom hit för första gången för fem år sedan.
– Vi kände det direkt: ”Wow! Det är här vi ska vara!”
Lockade blomstervandrare och luftgäster
Paret bodde då utanför Bergen i Norge, där de drev en liten lodge sedan ett par år. Men de hade länge varit sugna på att ta sig an något större och konstaterade att hotellet i Undersåker var just den typen av utvecklingsprojekt som de suktade efter.
– Vi drivs båda av skapande och utveckling och såg att hotellet hade en enorm potential, säger My Ernevi.
Det gula trähuset har ett relativt högt läge i byn, med vidsträckt utsikt över det 1 025 meter höga Välliste och den omgivande Åredalen. Paret har inte hittat något exakt startår för hotellet, men de första gästerna lär ha kommit i slutet av 1920-talet. Följande årtionden lockade Fjällsätra otaliga blomstervandrare och luftgäster (som kom för den rena luften) innan hotellet förvandlades till boende för finska krigsbarn under andra världskriget. Därefter såldes anläggningen till en stiftelse inom Försäkringskassan och drevs som konvalescenthem fram till 1993. När My Ernevi och Wille Lindberg köpte hotellet 2018 hade det drivits av ett äldre par i 22 år. De hade renoverat och moderniserat, men det fanns mycket kvar att göra när paret Ernevi Lindberg tog över. Duon har bland annat byggt en helt ny entré, målat om allmänna utrymmen och renoverat 20 av hotellets 41 hotellrum.
– Vi hade väldigt stora planer innan pandemin tvingade oss att dra i handbromsen, säger My Ernevi.
Bastukåta med glastak
Några av planerna fullföljdes dock – paret har till exempel byggt ett litet hotellgym och en bastukåta med glastak i trädgården.
– Vi kommer aldrig kunna konkurrera med Copperhills spa i Åre, men vi vill fortsätta att utveckla de enkla naturupplevelserna, säger Wille Lindberg. Vi har bland annat pratat om att skapa ett utespa med dusch och kallbad.
I den stora trädgården finns även ett rymligt växthus som förvandlades till ett trädgårdskafé i somras.
– Det var en av våra anställda som frågade om hon fick hitta på något i växthuset och vi sa ja direkt, säger My Ernevi. Det blev inte ekonomiskt lönsamt, men för oss är det viktigt att uppmuntra anställda som visar driv och engagemang.
Spelade hockey på elitnivå
Precis som resten av branschen har My Ernevi och Wille Lindberg haft stora problem att hitta erfaren personal. Samtidigt har de fått betydligt fler spontana ansökningar från arbetssökande det senaste året.
– Vår strategi har hela tiden varit att skapa ett ställe där både gäster och personal trivs, och nu är det många som hör av sig till och säger att de vill jobba här eftersom de har hört gott om oss, säger Wille Lindberg som har huvudansvaret för personalen.
Han har tillhört världseliten inom extremskidåkning och spelat hockey på elitnivå. Efter den egna idrottskarriären har han även jobbat som mental tränare för professionella idrottare och därmed fått fördjupad förståelse för vikten av motivation och välfungerande team.
– Ett hockeylag behöver en femma som fungerar väl tillsammans för att vinna matcher, på samma sätt behöver vi ha en förstafemma som kan hjälpa oss att driva hotellet och som vill och kan jobba som ett lag.
Sätter upp konkreta mål
Wille Lindberg menar att mycket av det han har lärt sig i idrottsvärlden går att applicera i hans nuvarande ledarskap.
– Det kan till exempel handla om hur vi kommunicerar med varandra när något blir fel. Då är det viktigt att inte skuldbelägga, utan att ge feedback som mottagaren kan lära sig något av. Jag tycker att det är viktigt att ta in de mjuka värdena, men också att vara tydlig med vad vi förväntar oss av personalen.
– Jag tycker att Wille är väldigt duktig på att hitta det som motiverar varje anställd, inflikar My Ernevi. Det är viktigt, för när vi ger våra anställda större ansvar inom områden som de brinner för blir de ännu mer motiverade och drivna, vilket gynnar hela verksamheten.
Både Wille Lindberg och My Ernevi återkommer ofta till ordet teamkänsla och hur viktig den är för att få personalen att trivas.
– I grund och botten handlar det om att sätta upp konkreta mål och vara tydlig med hur vi ska ta oss dit, säger Wille Lindberg. Det hjälper också att både My och jag är väldigt närvarande och engagerade i verksamheten.
– Sedan är det viktigt att vara transparent och att dela med sig av det som är relevant för de anställda, säger My Ernevi. Vissa bryr sig till exempel inte så mycket om omsättningen, medan någon annan kan ha den som drivkraft.
Anpassar restaurangmenyn
I Åre Fjällsätras förstafemma finns bland annat frukostvärdinnan Gabriella Haris från Ungern. Hon var anställd som diskare och städare när paret tog över hotellet och har numera blivit ansvarig för frukosten.
– Vi har alltid sett att hon har stor potential och när vi återanställde henne efter pandemin hade hon lärt sig betydligt bättre svenska och därför lät vi henne bli frukostvärdinna, säger Wille Lindberg.
– Gabriella är ett bra exempel på att du kan komma långt i den här branschen utan utbildning så länge du har ett driv och en vilja att lära dig, fortsätter My Ernevi. Att ta in sådana personer kräver lite mer av oss när det kommer till upplärning, men det lönar sig. Sedan finns det förstås vissa tjänster som kräver mer kompetens, som kock.
Den akuta kockbristen har fått paret att anpassa hotellets restaurangmeny efter kompetensen och tillgången på personal i köket. Den här vintern serveras ingen à la carte, utan en förbestämd meny med en huvudrätt och en dessert som varierar från kväll till kväll.
– Vi har lärt oss att sätta nivån utifrån personaltillgång för att det ska hålla i det långa perspektivet, säger Wille Lindberg. Vi upplever att gästerna har en stor acceptans för den typen av enkelhet så länge det är tydligt kommunicerat.
Gästerna håller hårdare i plånboken
Vid sidan av kompetensbristen är elpriserna och lågkonjunkturen två orosmoln som även hänger över Åre Fjällsätra.
– Vår senaste elräkning var rekordhög och vi tänker ständigt på hur vi kan minska förbrukningen, säger My Ernevi. Det är så klart skittråkigt att lägga pengar på elräkningar, men jag tycker att det är ganska sunt att vi har blivit mer medvetna om vår elförbrukning.
– När det gäller lågkonjunkturen märks det att gästerna håller hårdare i plånboken, fortsätter My Ernevi. Men jag tror och hoppas att den får samma
effekt som pandemin: att fler svenskar väljer att semestra i Sverige. Vi har också börjat få tillbaka en del av de utländska turisterna, kanske för att det är så dåligt med snö i Alperna.
Du hittar reportaget från Åre Fjällsätra i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.