Annons

Stark träningstrend i fjällen

zoom Stefan Sjöstrand, vd, SkiStar
Stefan Sjöstrand, vd, SkiStar
NYHETER. Intresset för fjällträning och löpning är större än någonsin. I Sälen upplever SkiStar redan nu en kraftig ökning av logibokningar i sommar.
Annons

Under pandemin förändrades svenskarnas semestervanor och det blev populärt att hemestra i Sverige med familjen. Det, tillsammans med en ökad löpningstrend i sociala medier, har gjort att allt fler får upp ögonen för en aktiv sommarsemester i Sveriges fjällvärld, där det smidigt går att kombinera hälsa, träning och avkoppling.

– Trenden fortsätter att öka – man vill vara aktiv och röra på sig. Det är också fler kända människor som löptränar och många blir inspirerade och vill hänga på, säger Stefan Sjöstrand, vd för SkiStar.

En attraktiv sommarsemester

2020 gjorde SkiStar om sin strategi för att bli ett året-runt-bolag på allvar och utökade med fler aktiviteter för besökare på anläggningen i Sälen även på sommaren. Man har investerat i helt nya aktiviteter som klätterparker och summerski, vandrings- och löpningsleder, fler medarbetare, generösare öppettider och en billigare prisbild.

– Vi vill erbjuda en attraktiv sommarsemester. Rent ekonomiskt är det inte den största intäktsbäraren för oss. Men det är viktigt att bygga en långsiktig affär och det kommer att bli bra på sikt.

Under sommaren arrangeras ett flertal evenemang och aktiviteter för att skapa en arena där folk kan vara och röra på sig. Antalet anmälda till fjällmaratonet i Sälen har hittills ökat med 75 procent från förra året och träningseventet iChallenge har ökat med 163 procent.

– En del i våra hållbarhetsmål är att vi ska skapa sju miljoner aktivitetsdagar till 2030. Vi vill främja folkhälsan och bidra till fler människor i rörelse. Året-runt-satsningen är viktig för att få i gång det, säger Stefan Sjöstrand.

Ger fler arbetstillfällen

Att SkiStar ställer om till ett året-runt-bolag gynnar också de lokala verksamheterna, som butiker och restauranger.

– De får ett stort uppsving när vi har många besökare. På platserna där vi finns är besöksnäringen en förutsättning för att överleva. Det här blir positivt för dem och det betyder mycket för bygden.

För SkiStars egen del genererar året-runt-verksamhet fler arbetstillfällen och heltidsanställda.

– Det innebär i sin tur ökade skatteintäkter för kommunerna som vi verkar i, vilket är bra för samhället i stort, säger Stefan Sjöstrand.