Minc tourism accelerator (MTA), som drivs av Malmö Stad och startup-huset Minc, söker nu startups i Sverige och resten av Europa som kan hitta lösningar för att hjälpa besöksnäringen med den digitala transformationen. Det första steget i projektet genomfördes under tre månader i höstas och var både en förstudie och en hjälp för besöksnäringen i Malmö.
– Vi lärde oss jättemycket om vilka digitala utmaningar och behov som finns i branschen. De sex företag vi arbetade med fick hjälp med att göra alltifrån digitala julbord till att starta en digital konferensanläggning för distansarbetare, säger Per Ögren, projektledare på Minc.
Stort glapp mellan företag
Förstudien visade också att det finns ett stort glapp mellan stora och mindre företag och att de mindre ofta förlorar kampen om den digitala gästen. Man såg också att den digitala transformationen går snabbare hos gästen än vad bolagen har kapacitet för.
– De flesta börjar inse att de måste arbeta mer med detta, men verktygen saknas. Nu vet vi på vilken nivå den digitala mognaden ligger och vilka behov som finns. Den kunskapen kan vi ta med in i nästa steg när vi letar efter innovativa teknikföretag att samarbeta med.
Lösningar som gör skillnad
De startup-företag man söker efter ska vara inriktade på turism och besöksnäringen och ha lättapplicerbara lösningar som kan göra skillnad för branschen. De fem företag som blir utvalda av Minc kommer att ingå i ett tre månader långt digitalt program där de erbjuds finansiering och coachning. Ansökningen sker via minc.se och sista ansökningsdatum är den 5 mars.
Vad händer efter detta?
– Vi har som mål att bli Europas ledande accelerator för digital turistutveckling. Förhoppningsvis får vi även stöd från Regionen och EU tillsammans med Malmö Stad för fortsatt finansiering inför 2022–2023 och kan ta emot fler aktörer, synas och höras mer och få in de bästa digitala lösningarna som gynnar branschen allra mest, säger Per Ögren.