Visit Sweden vars uppdrag är att marknadsföra Sverige utomlands, har sedan bildandet 1995 ägts gemensamt av staten och besöksnäringen genom Svensk Turism AB.
Men nu förvärvar svenska staten Svensk Turisms andel av marknadsföringsbolaget. Anledningen är ”nya förutsättningar” och en ”förändrad marknad”, enligt ett pressmeddelande.
Regeringen har föreslagit att staten tar över ägandet för att ”stärka styrningen av bolaget och ge möjlighet för staten att finansiera den omställning som krävs för att bolaget även framöver ska kunna leverera den samhällsnytta som bolagets verksamhet innebär”.
– Vi ser nu att Visit Sweden får en stabil grund att utgå från när verksamheten ska utvecklas. Visit Sweden kommer att fortsätta marknadsföra Sverige som turistland i nära dialog med besöksnäringen och vara ett viktigt verktyg för regioner och företag, säger näringsminister Ibrahim Baylan i en kommentar.
– Besöksnäringen växer kraftigt och blir allt viktigare för jobb och tillväxt i Sverige. Att staten tar ett större ansvar för Visit Sweden gör bolaget bättre rustat för framtidens behov. Vi ser fram emot fortsatt nära samarbete och satsningar för att förbättra marknadsföringen av Sverige som ett turistland, säger Susanne Andersson Pripp, ordförande i Svensk Turism AB.
Känt sedan tidigare är att Visit Sweden ska fokusera med på att marknadsföra Sverige på marknader utanför Norden och att verksamheten ska koncentreras mer till Sverige.
– Vi ser positivt på staten som ägare och förväntar oss ett förtydligat uppdrag. Vi vet att både staten och besöksnäringen genom ägarbytet vill ge oss förutsättningar att leverera nytta för Sverige, vilket vi välkomnar, säger Ewa Lagerqvist, vd för Visit Sweden. Vi ser fram emot att exempelvis kunna jobba mer digitalt för att på ett effektivt sätt marknadsföra hela Sverige.
Den nya ägarkonstellationen träder i kraft den 1 januari 2020 och bolaget kommer att förvaltas genom Näringsdepartementet.