Annons

Statistik visar evenemangens värde

zoom Stina Algotson, vd för BFUF.
Stina Algotson, vd för BFUF.
NYHETER. Sveriges kultur, idrott och besöksnäring har gått samman i syfte att få fram nationell statistik över Sveriges evenemangsnäring. I maj presenteras nya siffror från denna unga och växande näring.
Annons

Det är Svensk Scenkonst, Svensk Live, Riksidrottsförbundet, Svenska motionslopp, Visita och BFUF som står bakom initiativet Evenemang i siffror, där Tillväxtverket är medfinansiär.

Del ett i projektet genomfördes november 2021 – december 2022 och presenterades 2023, berättar Stina Algotson, vd för BFUF (Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond).

– Behovet uppstod under pandemin, i en tid när alla evenemang stängdes ner. Organisationer som Svensk Live hade en nära dialog med politikerna och alla frågade efter statistik, men ingen kunde ge ett svar. Det blev tydligt att det saknades, säger hon.

Hur kommer det sig att det inte funnits tidigare?

– Det är en ung bransch där det har hänt väldigt mycket på kort tid. Svensk Live firar till exempel 10-årsjubileum i år. Det är en ung näring som växer och professionaliseras. Sedan har inte heller idrott och kultur haft den här sortens samarbeten tidigare.

Evenemangsbranschen växte närmast explosionsartat fram till pandemin och har efter ett par år i dvala nu återigen tagit fart. Och dess betydelse är enorm, inte minst för besöksnäringen då den förutom att bidra med både sysselsättning och omsättning även driver resande, restaurangbesök och hotellövernattningar.

– Det har stora värden. Många destinationer ser också att det ökar attraktionskraften för både boende och besökare. Det bidrar med en stolthet, säger Stina Algotson som också noterat ett stigande politiskt intresse, främst på regional nivå.

2022 såldes biljetter för 7,3 miljarder kronor

I rapporten som blev officiell 2023 visar siffror från sex av landets största biljettförsäljare en del av omfattningen. 2022 handlade det om 74 500 evenemang med ett försäljningsvärde på hela 7,3 miljarder. Under pandemi-åren störtdök siffrorna på grund av de restriktioner som sattes in, men det är också ett rejält lyft från 2019 då summan landade på 6,1 miljarder.

Sedan dess har projektets underlag stärkts ytterligare, främst genom utökade mätningar inom idrotten men också genom att ytterligare biljettbolag överlämnat sin data.

Vilken betydelse kan rapporten ha?

– Dels behöver aktörerna själva se statistiken för att kunna arbeta mer strategiskt och professionellt. Alla som är med och lägger in siffror får ett strategiskt underlag utöver att de kan förmedla hur det ser ut externt. Och för destinationer är det superintressant att kunna se på regional nivå, hur man ska kunna tänka strategiskt. Jag upplever att det är enklare att gå vidare och prata andra värden när siffrorna finns, annars fastnar man lätt i diskussionen. Det är värt jättemycket, konstaterar Stina Algotson.

Den 15 maj presenteras en ny rapport med uppdaterad statistik.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!