Annons

Stellagalan: Stort behov av kvinnliga ledarförebilder

zoom Anette Rosvall på senaste Stellagalan. Foto: Susanne Wahlström
Anette Rosvall på senaste Stellagalan. Foto: Susanne Wahlström
NYHETER. ”Vi är flera aktörer som förstår att allt blir bättre med ett brett och jämlikt startfält”, säger Anette Rosvall, medgrundare och talesperson för Stellagalan.
Annons

I dag på internationella kvinnodagen har Besöksliv ställt några frågor till Anette Rosvall, kokboksförfattare, mat- och vinskribent samt en av grundarna av Stellagalan, en branschplattform som synliggör de mest meriterade och ambitiösa kvinnorna i branschen.

Vill du lyfta fram några av de som nominerats och prisats av Stellagalan och som äger och driver sina rörelser?

– Ja, jag gillar att lyfta till exempel Emelie Zung-Hee Svensson som äger och driver Restaurang Agnes i Stockholm, Carola Magnusson, vd och hyllad  eko-kock i Stockholm, bagaren Maria Printz i Sörmland, Linnea Liljedahl som äger och driver Linnea & Peter i Örnsköldsvik och Jururat Strede, vd på Restaurang Grodhavet i Solna, säger Anette Rosvall.

Vilken betydelse ser du att den typen av ledarförebilder har i branschen?

– Vi i Stellagalans styrelse har från start velat arbeta med att lyfta kvinnliga förebilder i branschen. Vi försöker se till att både jurygrupper, nominerade och vinnare har en bredd i både ålder, etnicitet och geografisk belägenhet för att vi tror att förebilder har en gigantisk betydelse för de nya och unga i branschen.

I Årets Kock har vi nu fått se två kvinnliga vinnare i rad. Vilken betydelse ser du att ert arbete med Stellagalan har haft i den utvecklingen?

– Vi tror att det finns flera anledningar till att vi äntligen fått ett paradigmskifte i den tävlingen. Självklart har Stellaglans arbete bidragit till denna skillnad för vi sätter fingret på att det finns extremt kompetenta kvinnor med otrolig stjärnstatus, säger Anette Rosvall och fortsätter:

– Sedan har andra kvinnliga nätverk som till exempel Framtidens Krogkultur satt ytterligare fokus på kvinnors kompetens och relevans. Vi ser även att våra partners agerar och skapar nätverk med fokus på till exempel tävling. Tillsammans gör detta att medierna får upp ögonen och alltsammans skapar ringar på vattnet.

Stellagalan har även varit tydliga med att tänka brett i urvalet av jurymedlemmar – kan du se att det har inspirerat eller gett avtryck i andra branschtävlingar?

– Även om vi var tidiga med frågan så är vi både medvetna, tacksamma och ytterst glada över att vi inte är de enda som tänker på jämlikhet och jämställdhet. Vi är flera aktörer som förstår att allt blir bättre med ett brett och jämlikt startfält, team eller ledningsgrupp. Människor kompletterar varandra beroende på vad vi har för bakgrund, ålder och kön. En blandning blir alltid bäst, det visar både statistik och vetenskap tydligt.

Stellagalans uttalade långsiktiga mål är att uppnå jämställdhet i branschen och därmed inte behövas finnas längre. Hur långt har vi kvar idag innan det målet kan uppnås?

Det är en spännande fråga, just nu är Sverige inne i en lågkonjunktur och då ser vi tyvärr en regression i bland annat jämlikheten. Det visar senaste rapporten från stiftelsen Allbright tydligt. Så Stellagalans arbete kommer förmodligen att fortsätta en lång tid framöver, säger Anette Rosvall.

Läs även intervjun med Sofia B. Olsson, ordförande i Framtidens Krogkultur och mottagare av Karin Franssons mentorpris.