Annons

Stockholm Live tar över ansvaret för mat och dryck

zoom David Laturnus, Stockholm Live.
David Laturnus, Stockholm Live.
NYHETER. Stockholm Live tar över driften av alla restauranger, kiosker och barer på bolagets arenor i Stockholm och Solna. Målet är att utveckla arenaupplevelsen, och där är mat och dryck en viktigt del.
Annons

Stockholm Live ansvarar sedan tidigare för mat och dryck på Södra Teatern. Från första april i år har bolaget även ansvar för restauranger, kiosker och barer på Friends Arena, Tele2 Arena, Avicii Arena, Hovet och Annexet. Med det är Stockholm Live/ASM Global en av de av de största leverantörerna av mat och dryck i Norden.

­– Mat och dryck är en central del av våra arenor och en viktig del av besökarnas upplevelse, oavsett om det handlar om en hockeymatch eller en konsert med världsstjärnor som Taylor Swift, säger David Laturnus, Food & Beverage Director Nordic för Stockholm Live.

Stockholm Lives arenor är populära platser för såväl små möten med ett fåtal personer till stora mässor och galamiddagar med upp till 6 000 sittande gäster.

Utbudet anpassas efter gästernas önskemål

Planen framåt är att satsa ännu mer på att anpassa och utöka utbudet efter målgruppernas önskemål och budget. Det ska finnas något för alla: familjen, kompisgänget eller konferensgästerna.

– Efterfrågan på mat och dryck har alltid funnits. Men när vi nu ser att kraven och förväntningarna ökar är det naturligt för oss att möta dem. Det ska vara kvalitet på allt, från korven på matchen till den exklusiva trerättersmiddagen.

Mindre kött och mer vego på arenorna

Stort fokus kommer läggas på att öka andelen vegetariska och veganska alternativ, liksom på att minska andelen rött kött. Både för att möta besökarnas önskemål, men också av miljöskäl.

– Vi vill bidra till hållbara alternativ i hela kedjan från transporter och servering till avfallshantering, säger David Laturnus.

Unga får första jobbet

Med mat och dryck i egen regi blir Stockholm Live en stor arbetsgivare inom området. Med 45 heltidsanställda och 6 000 timanställda är det dessutom många, inte minst unga personer, som har sitt första arbete på Stockholm Live.

– Vår personal spelar en avgöranden roll i hela arenaupplevelsen. Därför arbetar vi hårt med att rekrytera och underhålla den bästa kompetensen, bland annat genom en egen akademi inom service och gästbemötande, avslutar David Laturnus.